Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nu vågar männen (nästan) vara fåfänga

Publicerad 2012-08-07

Ny undersökning: Män använder sina partners skönhetsprodukter – i smyg

Fotbollsstjärnan David Beckham och skådespelaren Patrick Dempsey gör reklam för bland annat antirynkprodukter.

Stjäl han din foundation?
Inte så konstigt.
Även män vill dölja sina skavanker, visar en ny undersökning.
– Men det är lång väg kvar innan män och kvinnor handlar vid samma skönhetsdisk, säger bloggaren Cimon Lundberg.

Cimon Lundberg

Männen fortsätter sitt intåg på fåfängans marknad. Kvinnans monopol på skönhetsprodukter är på väg att luckras upp. Sakta men säkert.
Män vill också kunna dölja mörka ringar under ögonen med en concealer efter en festnatt eller raka bort håret på bröstet och noppa ögonbrynen.
Men fortfarande anses det lite tabu för en man att knalla in på Det stora varuhusets skönhetsavdelning och fråga efter vilken foundation som passar hans hy bäst.
Istället väljer de flesta den enkla vägen. De stjäl ohämmat av sin partners krämer och makeup.
I en undersökning gjord av skönhetssajten Escentual.com uppgav 34 procent av de tillfrågade männen att de brukade låna skönhetsprodukter av sin partner.
Det räcker inte längre med att ta en snabb dusch. Männen tar allt längre tid på sig i badrummet. 25 procent tillbringade lika lång tid som sin partner i badrummet.

Överst på männens prioriteringslista för att känna sig snygga och attraktiva fanns rakning och vaxning. 20 procent uppgav att de noppade sina ögonbryn och elva procent av de svarande använde concealer.
– Dagens män bryr sig mer om sitt utseende, säger Escentual grundare Rakesh Aggarwal till Daily Mail.

”Krävs en attitydförändring”

Cimon Lundberg bloggar om mode, men också normer och mansideal, på Cimonlundberg.com.
– Det har blivit mer och mer accepterat att män använder skönhetsprodukter, konstaterar han.
Men för att killarna ska våga sig ut och själva inhandla concealer, foundation och andra produkter i parfymerierna – och sluta stjäla från sin partner – krävs en attitydförändring, menar Cimon.
– Reklamen måste bli bättre på att lyfta fram män som visar upp skönhetsprodukter. I dag är det bara kvinnliga supermodeller i glitter och guld som gör reklam. Det är inget konstigt att även vi killar vill bejaka vårt välmående, såväl det yttre som det inre.
– Det är fortfarande machonormen som styr, männen ska vara lite smutsiga, slitna och grovhuggna i reklamen. Tyvärr har vi nog ganska lång väg kvar innan vi får se män och kvinnor handla vid samma skönhetsdisk, säger Cimon Lundberg.
Men det finns undantag. Fotbollsstjärnan David Beckham och skådespelaren Patrick Dempsey gör reklam för bland annat antirynkprodukter.