Blöjkriget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-08-20

Jättarna anmäler varandra i kampen om barnfamiljerna

Libero eller Pampers?

Svaret på frågan är värt 900 miljoner kronor om året.

Nu har konkurrenterna stämt varandra - i det stora blöjkriget.

Ella, 2 år, vrider sig på golvet och vägrar att ta på sig blöjan. Känns scenen igen?

Alla föräldrar hoppas att deras blöjval ska vara det rätta. Det handlar om passform, uppsugningsförmåga, mjukhet - eller kanske bara om smart och massiv reklam. Man behöver inte vara förälder för att känna till att huvudaktörerna heter Libero och Pampers.

Växer snabbast

SCA, som tillverkar Libero, kontrollerar 51,5 procent av den svenska marknaden. Procter & Gambles Pampers har 35,7 procent men växer snabbast.

Kampen om bebisarna är hård, marknaden värd 900 miljoner om året och nyheterna avlöser varandra - välkomstpaket, barnböcker, pojkblöjor, flickblöjor, elasticitet, superabsorbenter.

Det senaste blöjorna ligger nu på marknadsdomstolens bord. Bokstavligen.

8 juli skickade Liberosidan in en hög med Pampersblöjor. Enligt SCA är reklamen för nya Pampers Active Fit - Natural Form vilseledande som påstår att andra blöjor bara passar fyrkantiga barn.

25 juli svarade Pamperssidan genom att posta en hög Liberoblöjor till domstolen. Procter & Gamble vänder sig mot att Liberoblöjorna marknadsförs som svenska och konstaterar att sex av elva inskickade blöjor är tillverkade utomlands.

Blöjkastningen har startat.

Vilseledande reklam

Procter & Gambles informationschef Paula Eriksson:

- SCA hade gjort en anmälan mot vår annonsering. När vi förberedde vårt försvar fann vi att de i sin reklam skrev att deras blöjor tillverkas och utvecklas i Sverige vilket kan upplevas som vilseledande eftersom ungefär hälften tillverkas utomlands.

Och anklagelserna mot er, att ni påstår att andra blöjor är tillverkade för fyrkantiga barn?

- Pampers Activ Fit är smalare i grenen. Små barn är upp till 80 mm breda mellan benen och detta är den enda blöjan som faller inom denna gräns.

Michael Janson, SCA:s Nordenchef:

- Det är lite upphaussad stämning kring blöjorna just nu. Vad vi menar är att P & G har ett antal överdrivna påståenden i sin annonsering som inte stämmer. Libero är ju känt för att ha den bästa passformen.

Och anklagelserna mot er, att ni felaktigt uppger att era blöjor är helsvenska?

- Inte heller korrekt. Vi anser att Libero är en svensk produkt.

Något blöjkrig är det inte, menar SCA-chefen som kallar det "vanlig affärsverksamhet".

Enligt Henry Pagot på Sveriges reklamförbund är blöjmarknaden tuff eftersom attraktionstiden är kort, två-tre år. Handlarna använder dessutom blöjor som lockbete för storkonsumerande barnfamiljer.

Blöjornas baksida

Barnskötaren och tvåbarnsmamman Terese Vikström är visserligen glad att snibblöjornas tid är förbi, men fruktar att de moderna blöjorna har en baksida.

- Man vet ju inte hur alla kemikalier och absorbenter egentligen påverkar barnens hälsa.

Britt Peruzzi

Följ ämnen i artikeln