Besvärliga människor så hanterar du dem

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-07

Torbjörn Tärnbro håller kurser i hur man handskas med Glädje- dödaren och Ångvälten på jobbet

Är det smart att skälla ut sin gnälliga granne och slå ett block i huvudet på den argsinte chefen?

Nja.

Det finns bra sätt att handskas med Besvärliga Människor.

Och tänk på att du förmodligen är en sådan själv ibland.

Torbjörn Tärnbro är expert på hur man hanterar besvärliga personer inom organisationer. En som vägrar hetsa upp sig är Nalle Puh.

Brukar du träffa på Bror Duktig, Glädjedödaren eller kanske Ångvälten? Och inte veta vad du ska göra när de drar igång sina specialfasoner?

Då finns det knep, enligt Torbjörn Tärnbro, 40, konsult i företagsutveckling. Han föreläser om hur man handskas med besvärliga människor.

När folk mår fint och stämningen är bra så kommer inte människors dåliga egenskaper fram så lätt.

Men när vi hamnar i pressade lägen i privatlivet eller på jobbet, så kliver vi, enligt Torbjörn Tärnbro, in i en eller flera av vissa "besvärliga typer". Vilka typer vi blir beror på värderingar, åsikter, erfarenheter och kompetens.

– De konflikter och känslor som då kommer fram tar kraft och tid från en vardag där vi stressar så himla mycket ändå. Ett exempel är om du vet att en kollega till dig alltid blir irriterad när du lämnar över något till henne. Du känner dig enormt stressad över det, och känslan kan byggas upp flera dagar innan du ska närma dig. Och hur fungerar du egentligen under tiden, både på jobbet och hemma? Inte särskilt bra.

Uppdelningen i de olika typerna bygger på teorier om att människor har olika grundläggande behov, som att bli kompis med alla eller få makt. Med behoven följer olika beteenden, både bra och dåliga.

En Ångvält strävar till exempel efter resultat. För att uppnå det kan han bli målinriktad, men också hänsynslös och egotrippad – en besvärlig människa.

Det behöver inte handla om ytterligheter som att någon exploderar av ilska och slänger pärmar omkring sig, det kan likaväl gälla någon som sprider rykten eller fnyser åt alla nya idéer.

Det man kan göra för att handskas med alla besvärliga typer är att lyssna och ge bekräftelse, visa respekt och medkänsla och försöka komma överens om "Vad är det vi pratar om nu egentligen?". Berätta hur du tänker hantera saken.

Finns det inte plats för lite udda, besvärliga människor i arbetslivet längre – gäller det bara att stöka undan dem så fort som möjligt?

– Jo, jag tycker faktiskt att fler och fler företag försöker att jobba med olikheter. Det här bygger på att acceptera att folk är olika. Inte nödvändigtvis lösa konflikter, utan hantera dem bra. Det kan till exempel vara nyttigt att prata lugnt med personen i fråga för att försöka förstå varför den reagerar som den gör.

Vore inte världen trist utan besvärliga människor?

– Jo, det skulle inte gå, vi skulle nästan komma tillbaka till andra världskrigets situation, där det fanns ideal om att alla skulle vara lika.

Kan det vara så att det är just en massa besvärliga människor som kommer till föreläsningarna, eftersom de tycker att andra är så himla besvärliga?

– Jo, ha ha, men det beror på vad man lägger i ordet besvärlig. En som inte tänker på samma sätt som en själv utan är en motpol kan upplevas som besvärlig.

Till seminarierna kommer människor från alla möjliga nivåer och arbetsplatser, och meningen är att råden ska gälla både kollegor, kunder och personer i privatlivet.

Hur är då Torbjörn Tärnbro själv när han är besvärlig?

Jo, han kan bli en Ångvält, en Glädjedödare eller en Kontrollant.

Cecilia Gustavsson