Så blir du ekochic!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-17

Hetast i Hollywood: miljösmarta familjen

EKOSMARTA MORSOR Nicole Kidman, Sandra Bullock och Gwyneth Paltrow, med sonen Moses, är alla miljömedvetna

Glöm vatten på flaska, lyxinredda barnrum och snabbmat till ungarna.

Nu är det ekochic som gäller.

Den medvetna familjen har aldrig varit trendigare.

Susanna Elfors med Sebastian och barnen Leo och Love lever miljövänligt.

När medvetenhet har blivit årets ord, stadsjeepar är helt ute och mineralmakeup finns i var kvinnas necessär dröjer det inte länge förrän ekotrenden, att leva ekologiskt, landar i barnfamiljen.

Ett mått på hur stark ekotrenden – eller Urban Eco – är får man när man blickar mot barnfamiljerna i kändisvärlden.

Gwyneth Paltrow godkänner inte vilken bomull som helst i sina ungars kläder och det sägs att hennes barns hud aldrig har nuddat vid andra hudvårdsprodukter än ekologiska och rättvisemärkta.

Sandra Bullock, som har tre bonusbarn, har öppnat en hamburgerbar i Los Angeles, där elen drivs av solenergi och den ekologiska maten serveras i biologiskt nedbrytbara förpackningar.

Och inför årets Oscarsgala valde tvåbarnsmamman Nicole Kidman att komma till galan i hybridbil.

I Sverige har ekolådan, hemkörning av ekologiska grönsaker, blivit en succé. Mycket tack vare kända mammakockar som Johanna Westman och Sara Begnér.

Miljötänk inte tråkigt

Tvåbarnsmamman Susanna Elfors ligger bakom miljö- och rättvise-guiden asfaltblomman.se.

Hon har märkt av en tydlig attitydförändring under de senaste åren.

– När jag startade sajten för fyra år sen hade miljötänkande en tråkstämpel, säger hon.

– Jag ville få folk att se att det gick att vara miljömedveten men samtidigt leva ett gott liv genom att visa upp bra alternativ: vackra kläder, roliga aktiviteter och ställen som serverar god men rättvisemärkt mat.

Är rätt i tiden

I dag ligger den ständigt växande sajten helt rätt i tiden.

– I jämförelse med ”gröna vågen” på 80-talet är dagens ekotrend mer konsumtionsrelaterad, eftersom samhället i stort är mer konsumtionsinriktat, säger Susanna.

Själv beskriver hon sig som en blandning mellan ekonörd och medelsvensson.

– Vi har exempelvis valt bort bil, köper mest begagnade kläder och leksaker till barnen och växlar mellan tygblöjor och vanliga, miljömärkta blöjor. Vi köper mycket ekologiskt odlat, men visst blir det en del halvfabrikat också.

Vardagen med småbarn måste ju fungera.

Följ ämnen i artikeln