Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

”Samma kommersiella monster som på 20-talet”

Publicerad 2012-05-23

Åsa Erlandson om hysterin och dyra presenter

Amerikanskan Anna Jarvis uppfann Mors dag, men ägnade sina sista år åt att bekämpa sin skapelse. Hon tyckte att det som var en fin hyllning, hade urartat till ett kommersiellt monster. Detta var på 1920–talet. Kära Anna, du ska vara glad att du inte lever idag.
Eller vad sägs om följande förslag som jag har hittat på Mors dags–presenter:
* Femrättsmiddag med delikat vårmeny i slottsmiljö. Glöm inte att ta med barnen! (250 kr/portion).
* Döp en stjärna för omkring tusenlappen. (Konkret: Du får ett papper med siffror på och ett litet ”smycke”. Eller är det en nyckelring?).
* Beställ en oljemålning av henne.
Den som tycker detta är för snålt, kan slå till med förra årets favorit lanserad som den ultimata morsdagspresenten: En Thailandsresa.
Mycket har hänt sedan 20–talet. Eller ska vi säga ingenting? Det är samma kommers, fast med nya produkter. Vad hände med "det är tanken som räknas"?
I andra änden av skalan har vi de förtryckta Mors dagskorten (1 kr styck om du köper 10!) som panikköps på Seven Eleven på väg hem från jobbet. Som Anna Jarvis själv sade: ”En tryckt kort betyder ingenting förutom att du är för lat för att skriva till den kvinna som har gjort mer för dig än någon annan i världen. Och godis! Du köper en låda till mor – och äter sedan det mesta själv.” Antingen avskaffar man hela härket enligt devisen ”om du inte visar uppskattning hela året, gör en pliktdag inte saken mycket bättre”. Jag röstar på den.
Eller så följer man de kloka råden från barnen som i en undersökning svarade så här:
”Det viktiga är att man verkligen har lagt ner tid och kärlek på vad man ska ge så att man inte bara tar ett kort där det står Världens bästa mamma, i stället kan man göra ett själv från hjärtat och då behöver det inte bli fint.”
Eller så slår man henne bara en signal och säger ”Kram!”