”Bojkotta rosa leksaker”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-09

Brittisk kampanj vill få föräldrar att sluta köpa rosa till flickor

Bojkotta rosa leksaker! De tvingar bara in era döttrar i en snäv könsroll.

Kampanjen Pink Stinks taggar upp inför julhandeln – och får stöd av brittiska justitieministern.

– Olyckligt att det alltid är flickor och kvinnor som ska ändra på sig, säger Marie Tomicic, forskare och lärare.

Inget fel på rosa I England drivs kampanjen "Pink stinks", som ska få föräldrar att sluta köpa rosa leksaker till sina flickor. Den svenska forskaren Marie Tomcic påpekar dock att det är vi vuxna som laddar färgen rosa med viss innebörd.

Enligt Pink Stinks leder den strikta uppdelningen i pojk- och flickleksaker till att flickor fostras att bara använda en begränsad del av sin kapacitet. Lagom till julhandeln har den brittiska kampanjen fått stöd från prominent håll genom Labourpolitikern och justitieministern Bridget Prentice.

– De sätter fingret på något viktigt. Men jag tycker det är ett olyckligt val av namn för det innebär att man dissar den rosa färgen. Och då dissar det som är tjejigt – igen, säger Marie Tomicic.

Inget fel på rosa

Hon är forskare och lärare i företagsekonomi vid universitet i Linköping och har skrivit boken ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2” tillsammans med jämställdhetskonsulten Kristina Henkel.

Och hon menar att det inte är färgen det är fel på.

– Det är vi vuxna som laddar rosa med en innebörd genom att en viss typ av leksaker kodas med rosa, säger Marie Tomicic.

Att det är dockor, spisar, gulliga hästar och smycken som framför allt görs i rosa, gör att flickorna tidigt uppmuntras till omhändertagande och att lägga vikt vid sitt utseende.

Föräldrarna ska styra

– Men det är inte bara tjejer som ska ändra sig. Det handlar lika mycket om vad vi uppmuntrar för beteende hos killar.

Hur gör man då när man får en önskelista med idel flickiga saker från dottern och en med typiskt pojkiga saker från sonen?

– Leksakerna styr leken, så tänk medvetet. Man kanske ska våga köpa något annat än bara det de önskar sig. Även om de inte kommer tindra på samma sätt på julafton så kanske man ger dem något i det längre perspektivet.

Det låter hårt – men Marie Tomicic menar att på samma sätt som man säger nej eller begränsar vad barn äter, så kan man också styra vilka leksaker de får.

– Barn behöver både och. Ett barn som leker mycket omhändertagande-lekar kan behöva prova att leka något science fiction-betonat. Och tvärtom.

Svenskt upprop

I Sverige finns Nätupprop mot könsdiskriminerande reklam från Toys R Us. Leksaksjätten fälldes efter en anmälan av några skolelever i Växjö av Reklamombudsmannen. Reklamen ansågs diskriminerande och ojämlik. Trots det tänker Toys R Us inte ändra på sina kataloger.

Läs mer här!