Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

”Vad har cupcakes med träning att göra?”

Publicerad 2012-07-17

Höga klackar och pärlhalsband ska få tjejer till gymmet

Klackar, cupcakes och smink ska locka kunder till ett nytt tjejgym.

Med bilder på cupcakes, pärlhalsband och rosa interiör vill gymmet "Rosa skrot" locka träningssugna tjejer.
Men reklamen dissas av genusforskare och träningsfantaster.
– Det låter mer som en annons för en skönhetssalong, säger gyminstruktören Bella Eklund, som tycker budskapet är sexistiskt.

Annonsen ska locka tjejer till gymmet.

Reklamen lockar med budskapet "ett gym anpassat för tjejer", och bilder på smycken, parfym och cupcakes. Gymmets interiör är rosa.
– Vad har träning med högklackat, smink och cupcakes att göra? Hade jag sett annonsen så hade jag absolut inte tänkt på träning, säger träningsfantasten Bella Eklund som bloggar på bellaeklund.se.
– Det känns mer naturligt att se tjejer som svettas i en reklamannons för ett gym, säger hon.

”För tankarna till 50-talet”

Genusforskaren Anja Hirdman sågar annonskampanjen, som hon tycker känns "fånig" och för tankarna tillbaka till ett förlegat ideal.
– Jag är lite förvånad över att reklammakarna hänger fast vid den här 1950-talsstilen med pärlhalsband. Jag skulle vilja se vad för typ av undersökningar som de bygger sin bildretorik på, säger Anja Hirdman och tillägger att "detta tyvärr är ett bildspråk som finns överallt i dag".
Malin Gerdle driver träningsbloggen "MalinGerdle".
Hon är emot hela tanken på speciella gym för tjejer och tycker reklamen med högklackat och smink för att locka tjejer att börja lyfta skrot är direkt löjlig.
– Cupcakes och smink har ju inget som helst med träning att göra. Dessutom gillar ju inte alla tjejer rosa och högklackat. Jag uppskattar inte den här reklamen. Det känns som att man drar alla kvinnor över en kam, säger Malin Gerdle.

Nyfiken på konceptet

Bloggaren Pernilla Pramberg, som skriver flitigt om kost och träning, blir lite nyfiken på konceptet som hon tror kan locka en del tjejer som annars inte hade kommit i väg till ett gym.
– Men för mig är det viktiga att träna, inte att spatsera runt i högklackade skor och tänka på hur man ser ut, men jag hade säkert gått dit för att kolla läget. Det är trots allt lite smart av dem att gå ut med den här reklamen eftersom folk undrar vad fasen det är?

Förvånas av kritiken

Ann Haupt, som är styrelseordförande i "Rosa skrot", förvånas över kritiken.
– Annonsen innehåller ju även bilder på vattenflaskor, träningsskor, hantlar, ja allt som har med gym att göra. Jag fattar inte varför man hänger upp sig på en cupcake. Vi har inte sagt att just den har att göra med att lyfta skrot, men den kan symbolisera avkoppling. Vi vill att kvinnor ska kunna sitta här och koppla av här och få vara kvinnor med de attribut det innebär, säger hon.
Gymmet, som öppnar i augusti, vänder sig främst till kvinnor mellan 25 och 60 år.