Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Nätet – inte självklart i skolan

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-21

Ny rapport visar att elever har lite tid vid datorn i skolan – och tjejer nyttosurfar

Nästan alla svenska barn har tillgång till dator och internet i skolan, men de får bara använda tekniken i väldigt liten utsträckning, visar en ny undersökning.

Enligt rapporten Unga svenskar och internet, som World internet institute och .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) tagit fram tillsammans med Medierådet, används nätet bara någon timme i veckan i grundskolan och i två på gymnasiet.

– Elevernas egen användning av internet på fritiden är 10–15 gånger högre, säger rapportförfattaren Olle Findahl.

– Det är också ovanligt med speciella uppgifter i skolan som är kopplade till internet. Två tredjedelar av eleverna säger att det bara förekommer någon gång i månaden eller ännu mer sällan. Däremot kopplar de själva upp sig ofta och kollar olika uppgifter, tillägger han.

Skolverket instämmer

Rapporten har lagts fram under Framtidens Lärande 2010, där Skolverket och undervisningsrådet Christina Szekely är på plats.

– Den stämmer överens med vad vi på Skolverket tidigare har lagt fram. Vi ställde frågor till lärare som då bland annat klagade på utrustningen och support. Lärarna behöver känna sig trygga och få ännu mer kompetensutveckling, säger Christina Szekely som tillägger att det ser olika ut för olika skolor.

Janne Elvelid, projektledare på .SE, har teorier om vad rapportens resultat kan bero på.

– Kanske är skolvärlden inte så snabbföränderlig när det gäller nya metoder och redskap.

– Det ser vi även internationellt. Skolan förändrar sig inte så snabbt, säger Skolverkets Christina Szekely.

Lärarnas inställning

Janne Elvelid tror också att det kan handla om lärarnas inställning till internet och inte minst om resurser.

– På gymnasienivå blir det allt vanligare med en dator per elev, men i yngre åldrar har skolorna fortfarande långt ifrån det.

– Här på konferensen märker vi att det är ett mycket stort intresse för it-användande i skolan, säger Christina Szekely.

Läroplanen säger bland annat att grundskoleelever ska kunna använda modern informationsteknik för att söka kunskap och lära sig av den.

Skolverket har som uppdrag att främja it-användandet i skolorna.

– Vi stödjer kommunerna som har det yttersta ansvaret. Och det är en stor utmaning och viktigt för skolan att ge eleverna bra kompetens inför framtiden, säger Christina Szekely.

Men räcker det inte om barn och ungdomar använder nätet så mycket hemma?

– Alla elever får inte de kunskaperna hemma.

Tjejerna gör mer

Rapporten visar också att unga flickor är bättre på att använda internets möjligheter än pojkarna. Tjejerna chattar, bloggar, följer och kommenterar varandras bloggar, är medlemmar på sociala nätverkssajter samt laddar upp videor och foton tidigare och i större utsträckning än vad pojkar gör.

– Vi har sett tendenser till det här tidigare, men är ändå överraskade av att så många unga tjejer använder nätet på ett så versifierat sätt. Men tittar man bland vuxna så finns i stort sett samma skillnader. Männen använder nätet för nöje medan kvinnornas användning är klart mer nyttodriven, säger Janne Elvelid.

”Trasiga och gamla datorer”

Moa Hedén, snart 15 år, går i åttan på Altorpskolan i Herrljunga. Hon håller med om att det finns skillnader i vad tjejer och killar gör på nätet:

– Vi tjejer läser bloggar, kollar vad folk har gjort och skriver vad vi själva gör. Killar spelar mycket spel, kollar på filmer och konstiga sidor. De kanske är ute på nätet fem timmar om dagen, medan vi är ute en timma.

På hennes skola finns det en dator i varje klassrum, men de är ofta gamla och trasiga.

– Ingen vill använda dem.

Det finns en datorsal, men där måste en lärare vara med och bara i sjuan har de data som ämne.

– Vi använder typ aldrig datorer i skolan. Bara böcker. Men det skulle vara lättare om vi kunde det, att göra arbeten direkt vid datorn, säger Moa Hedén.

TT
Maja-Stina Fransson

Följ ämnen i artikeln