Mamman Christel: Mina barn ska slippa sorteras in i olika fack

Publicerad 2014-01-28

GENUSFÖRSKOLA SJÄLVKLART VAL Christel Åslund tvekade aldrig att sätta barnen Frances, 6, och Oscar, 4, på en förskola med genusinriktning. Med på bild är kompisen Kaylee, 5. ”Det är extremt viktigt att de får tillgång till hela livsutrymmet”, säger Christel Åslund.

Christel Åslund har sina barn, Frances, 6, och ­Oscar, 4, på Nicolai­gården i Gamla stan, där all verksamhet genom­syras av ett uttalat genus­tänk.

Christel Åslund är själv förskollärare och skulle aldrig sätta sina barn på en förskola där pedagogerna inte arbetar genusinriktat.

Stor okunskap

- För mig är det extremt viktigt att bägge mina barn får tillgång till hela livsutrymmet och inte sätts in i ett fack där flickor förväntas sitta tysta och leka med dockor medan pojkar uppmuntras att leka med ­bilar och vara högljudda.

Hennes förklaring till att genusförskolor ofta kritiseras och ifrågasätts är människors okunskap.

- De har inte klart för sig vad jämställdhet är. Det handlar inte om att tjejer ska tvingas vara pojkar och tvärtom.

- Men samtidigt vill jag inte att min son ska bli ­retad om han väljer att ha på sig en röd tröja för att andra tycker att den är ”tjejig”.

- På samma sätt vill jag inte att min dotter ska begränsas. De är i första hand människor och ska inte behandlas olika på grund av sitt kön, säger Christel ­Åslund.

Sagor med ”hen”

Ett annat sätt att utmana könsnormerna på förskolan är att på sagostunderna byta ut ”han” och ”hon” mot det mer neutrala ”hen”.

- På så sätt får barnen själva bestämma om Bamse eller någon annan sagofigur är en tjej eller kille, säger hon.

Följ ämnen i artikeln