Nu är 40-åringarna hetare än någonsin

Uppdaterad 2015-01-19 | Publicerad 2010-01-08

Sunda, snygga och framgångsrika! 40 är det nya 20 – så gick det till

Något har hänt. Tonårstjejerna inom film, mode och teve har fått konkurrens av äldre kvinnor som tar ett andra varv i manegen.

– Att fylla 40 år är ingen ättestupa längre, säger stilexperten Susanne Ljung.

Förr var pensionsåldern för fotomodeller 30 år och för skådespelerskor som närmade sig medelåldern började rollerna försvinna. I dag är det annorlunda. Den 40–åriga kvinnan är snygg, hälsomedveten, tar plats och får jobb som passar hennes egen ålder:

Efterfrågan på äldre modeller ökar, rapporterar agenturerna. I våras poserade 90-talets fixstjärna Cindy Crawford i ett amerikanskt magasin enbart iklädd eyeliner och lödder – 43 år gammal. 

Film, tv och mode domineras av stjärnor som gör comeback, exempelvis Demi Moore, Courteney Cox och Linda Evangelista. 

I omröstningar på nätet om vem som är snyggast vinner pumorna klart över kalvarna: Jennifer Aniston – som inte kallar sig 40 år utan är ”trettiotio” – slår Kristin Cavallari, Salma Hayek vinner över Scarlett Johansson och Halle Berry utklassar Kim Kardashian. 

Från osynlig till köpstark

Men det är inte bara stjärnorna som glittrar, även vi vanliga människor vägrar låta åldern vara en onödig begränsning. En förklaring är hälsotrenden – den som motionerar och äter sunt ser automatiskt yngre ut. Utan knivar, kemikalier eller stor kassa.

– Det finns en större acceptans för att ägna sig åt sitt utseende trots att man blir äldre. I dag finns till exempel ansiktskrämer för 70–åringar, säger Susanne Ljung, programledare för ”Stil” i Sveriges Radio.

Även om alla varken kan eller vill se ut som Demi Moore vid 47, sipprar trenderna bland kändisarna förr eller senare nedåt på alla möjliga plan, menar Susanne Ljung. Steget mellan Hollywood och vår vardag är visserligen långt, men på krokiga vägar letar sig påverkan ned, inte minst undermedvetet. Den 40–åriga kvinnan som tidigare har varit ganska osynlig och dissad har deklarerat att hon inte tänker sluta bry sig om sig själv och har plötsligt blivit köpstark ekonomisk faktor bland alla företag som sysslar med kroppsvård. Och det tycker Susanne Ljung är positivt i det stora hela, bara det inte går till överdrift och blir patetiskt.

– Titta bara på Lindsay Lohans mamma som försöker se ut som sin dotter. Då har det gått snett. Men det handlar inte om att snurra tillbaka klockan och försöka se ut som 20, utan att göra det bästa av sin ålder, säger Susanne Ljung.

Kvinnors roll har förändrats

Storfilmen ”Nine” har världspremiär med ett helt galleri av kvinnor i olika åldrar – från Kate Hudson och Nicole Kidman till 75–åringarna Judi Dench och Sophia Loren.

– Ingen ålder göms undan utan alla får vara med. Det är nytt! 

Trendanalytikern Cay Bond pekar på att kvinnornas roll i samhället har förändrats under de senaste 50 åren och menar i likhet med Susanne Ljung att detta inte är första gången som en ålder påstås vara yngre än vad den egentligen är. I stället är det en pågående process där kvinnors hälsa och kroppsmedvetenhet i västvärlden har lett till att man håller sig friskare och därmed skaffar sig en yngre stil. 

– Förr var det stor skillnad på tonårskläder och mode för vuxna och i exempelvis tv–serien ”Mad Men” som utspelar sig på 60–talet är det fullt med unga sekreterare som ser ut som 40–åringar. I dag är det mer utslätat och alla är lika, säger hon.

Mer kreativ med åldern

Cay Bond håller inte med om att 40 är det nya 20, inte utseendemässigt i alla fall.

– Är man 40 år vill man inte vara 20. Det har med bildning att göra. Dagens välutbildade yrkeskvinnor bestämmer själva över sina liv och det är snarare 20–åringarna som köper allt skräp i sökandet efter en egen identitet.

Henrik Mattsson, trendinformatör på Bloc Framtidsforskning AB, tycker att det finns en massa konstiga idéer om vad det innebär att bli äldre. Visserligen är det positivt att 40–åringarna får större svängrum men han vänder sig mot det eviga ungdomsidealet och mot att försöka vara något som man inte längre är.

– Varför måste man vara ung? Kan ingen svara på det? Låt de som är unga få vara rebeller, vi andra är inne i andra perioder. Det handlar inte om ålder, utan om innehåll, säger han.

När Henrik Mattsson skriver sina framtidsmanifest är det oftast de livserfarna människorna som är riktigt intressanta att intervjua. Han tycker att kreativiteten snarare ökar med åldern och lyfter gärna fram ännu äldre förebilder som visar att det går att åldras med värdighet: Vivienne Westwood och Lulu Guinness, båda designers, och Amanda Harlech som är modeskaparen Karl Lagerfelds musa.

– Man kan vara kul utan att se ut som 20 och den som har levt några år har redan passerat gränser som man inte ”får” passera, säger Henrik Mattsson.

Inte samma hets för män

Trots ungdomsfixeringen ser Herik Mattsson en motsatt trend där rynkor inte nödvändigtvis måste gömmas undan, utan är något som ger kredd. När skådespelaren Brad Pitt fotograferades för det amerikanska magasinet W tidigare i år ville han inte retuscheras utan visa hur han såg ut, 46 år gammal. Henrik Mattsson tror till och med att plastikoperationerna kan komma att kovända.

– Det skulle inte förvåna mig om den nya trenden blir att operera sig äldre för att se vis ut. I dag opereras alla så att de ser likadana ut, säger han.

Men den stora skillnaden är att Brad Pitt är man. Susanne Ljung menar att den 40–åriga mannen aldrig har varit ute i kylan.

– Aldrig någonsin. Han kan vara tjock, skallig och tappa tänderna men ändå klara sig med ett fett konto eller sin karriär. Generellt börjar dock även män ta hand om sig mer, men det är inte samma hets, säger hon.

Men i likhet med Cay Bond håller inte alla med om att 40 verkligen är det nya 20 och på nätet diskuteras fram och tillbaka om det stämmer och hur långt det i så fall kan gå. Kommer 60 att bli det nya 40 eller är 40 faktiskt bara? … 40?

– Förhoppningsvis kommer ålderns betydelse att omvärderas eftersom behovet av kunskap är viktigare, säger Cay Bond.

Åsa Erlandson