Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Reklamen bidrar till en snedvriden bild”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-14

Aftonbladets läsare i debatt om lagändring

Sexistisk? Den norska modellen Lene Alexandra Øien gör reklam för en nummerupplysningstjänst. Nu har företaget bakom tjänsten anmälts till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.

Bör sexistisk reklam förbjudas i svensk lag?

Den frågan har debatteras i aftonbladet.se:s forum.

Och läsarna är delade i två läger.

I tv-reklamen för Aspiros nummertjänst 118003 ses den norska modellen och popstjärnan Lene Alexandra Øien dansa och sjunga i en minimal outfit.

Fem anmälningar har kommit in till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.

Tidigare har regeringens utredare Eva-Maria Svensson föreslagit en ny lag som ska förbjuda kommersiell reklam med könsdiskriminerande utformning. En lag som är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2009.

Cirka fyra av tio av de läsare som röstat på aftonbladet.se:s fråga "tycker du att reklamen på tv är sexistisk?" svarade ja.

Inte kränkande

Och på aftonbladet.se:s forum har frågan om en lagändring diskuterats. Vissa har blivit upprörda av Aspiros reklam. Andra menar att den är rolig eller på sin höjd löjlig.

– Det är ingen som tvingar henne till att ställa upp. Hon gillar antagligen det hon gör, annars skulle hon inte fortsätta med det. Hur kan det då vara förnedrande? Det finns så många reklamer med lättklädda killar, men inte har jag sett någon som anmäler dem. Menar ni att ni bara bryr er om "förnedring" av ett kön? undrar signaturen "Peersson".

Och andra håller med om att reklamen knappast kan kallas förnedrande. En av dem är Pontus Eriksson:

– Nej, detta är varken kränkande eller förnedrande. Om det hade stått en äldre kvinna eller en överviktig kvinna hade detta inte blivit något av det, skriver han.

Vedervärdigt och snedvridet

Andra tyckte att Aspiros tv-reklam var opassande att sända i tv. "MissElinMiss" var en av dem:

– Om man gör en kvinna eller man till ett objekt bör det självklart finnas gränser för vad som är okej eller inte. En kvinna med silikonbröst som står och fjantar till en reklam som inte har med kvinnan att göra är vedervärdigt, skriver hon.

Signaturen "Simon_gbg" tror att de som utformat reklamen förmodligen inte har egna tonårsdöttrar. Han tycker att vi måste motverka bilden av kvinnan som visas i vissa reklamsammanhang:

– Problemet är att det bidrar till den snedvridna bilden som finns i samhället idag. Inte att killar tror att alla tjejer är så här eller vill hoppa med brösten framför dig, utan att unga tjejer tar åt sig och tror att det är så här man ska se ut och bete sig, skriver han i aftonbladet.se:s forum.