Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Här tuttar Merkel på tyska valet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-12

Djup urringning ska locka väljare i ny kampanj

LONDON. Klyftigt, Angela Merkel!

I sin nya reklamkampanj försöker hon locka väljarnas förtroende.

Med ett generöst dekolletage.

Kritiserad kampanj Angela Merkels valaffischer erbjuder en generös sida av förbundskanslern vars budskap är ”vi har mer att erbjuda”.

Reklampelarna visar inte bara den 55-åriga förbundskanslerns djupa urringning.

Den ackompanjeras med texten: ”Vi har mer att erbjuda!”

Kampanjen, som är regisserad av kristdemokratiska parlamentskandidaten Vera Lengsfeld, har nu stött på hård kritik.

– Folk klagar alltid på att valaffischer är tråkiga. Men så fort någon gör något annorlunda blir folk irriterade, säger hon till nyhetskanalen N24.

– Jag tycker det är märkligt hur lite humor folk har visat angående det här plakatet.

Var inte informerad

Hon poserar själv på samma sätt tillsammans med förbundskanslern – som inte var informerad i förväg om tilltaget.

– Förbundskanslern skulle aldrig ha tillåtit mig att göra det här. Annars hade alla velat göra det, hävdar hon.

Sedan 57-åringen lanserade sig själv med snålt tilltagen mundering har hon fått 17 000 besökare på sin blogg.

Som hon nu hoppas ska ta till sig hennes budskap.

”Pinsamt”

Men signaturen ”Lena” verkar inte vara imponerad: ”Den här reklampelaren är pinsam och skamlig”, kommenterar hon på sajten.

Den berömda bilden av Merkels dekolletage togs när nya operan i Oslo invigdes i april förra året.