Sociala medier får unga att dricka mer
Publicerad 2011-08-26
Unga som använder sociala medier är tre gånger mer benägna att dricka och knarkar dubbelt så ofta
Sociala medier som Facebook och tv-serier som ”Gossip Girl” ökar risken för att ditt barn ska använda alkohol och narkotika.
Det hävdar amerikanska forskare.
Men skolkuratorn Linda Ulfsdotter vill nyansera bilden.
– Det finns aldrig bara en anledning till att unga använder alkohol och narkotika, säger hon.
Det finns en koppling mellan sociala medier och ungdomars användande av alkohol, tobak och narkotika.
Det hävdar forskare vid National Center on Addiction and Substance Abuse vid Columbia-universitetet i USA i sin årliga undersökning av drog- och alkoholvanor bland ungdomar mellan 12 och 17 år.
De konstaterar att unga som använder sociala medier är fem gånger mer benägna att röka, tre gånger mer benägna att dricka alkohol och använder dubbelt så ofta marijuana – jämfört med jämnåriga som inte hänger på sajter som t ex Facebook och Myspace.
– Den här studien borde sätta skräck i alla tonårsföräldrars hjärtan, säger forskaren Joesph Califano i ett pressmeddelande från Columbia-universitetet.
Orsaken tros vara grupptrycket.
40 procent av de 1037 som deltog i undersökningen hade nämligen sett bilder på berusade eller påtända ungdomar på sociala medier.
Även populärkulturen påstås utgöra en fara. Undomarna som flitigast följer realityserier som ”Jersey Shore”, ”Teen Mom” och ”16 and pregnant” - eller dramaserier ”Gossip Girl” – röker, dricker och använder droger i betydligt högre grad än sina jämnåriga.
– Det här bekräftar att en bild säger mer än tusen ord, säger Joseph Califano.
Linda Ulfsdotter, skolkurator och kognitiv terapeut, håller med om skildringar av fyllefester och droganvändande kan bidra till en normalisering.
– Tonåringar tror ofta att ”alla” gjort något – fast de inte alls har det. Till exempel är genomsnittsåldern för sexdebuten mycket högre än vad tonåringarna själva tror. Och matas man med med en bild tror man till slut att det är så det ska vara, säger hon.
Och det är där som vuxna behövs.
– Framför allt föräldrar, men även andra vuxna, behöver vara en motvikt. Tonåringarna har begränsad livserfarenhet, säger Linda Ulfsdotter.
Däremot tycker hon inte man kan dra slutsatsen att t ex Facebook ensamt framkallar ett visst beteende.
– Det finns aldrig bara en anledning. Och i Sverige är det är extremt få ungdomar som inte är delaktiga sociala medier. Det går inte jämföra de grupperna, säger Linda Ulfsdotter.