”De marknadsför en tjänst som inte går att få”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-06
Nu förbjuder KO teleoperatörernas reklam
Bredbandshastigheterna går bara att uppnå i teorin.
Nu förbjuder Konsumentombudsmannen tre operatörer att fortsätta med reklamen för mobilt bredband.
– De har marknadsfört en tjänst som inte går att få, säger Ola Svensson, jurist vid KO, till aftonbladet.se
Konsumentombudsmannen har fått in flera klagomål från konsumenter om marknadsföringen av mobilt bredband från de tre största operatörerna på mobilt bredband. Tre, TeliaSonera och Tele2.
Och KO är kritisk till operatörernas reklam som påstår att kunden kan komma upp i hastigheter på 7,2 megabit – något som inte är möjligt för den som surfar via mobilt bredband.
– Vi har fått in flera anmälningar från konsumenter, och har fört en dialog med de tre operatörerna sedan tidigare, men de har inte velat ändra på reklamen, så nu går vi ut med förelägganden, säger Ola Svensson till aftonbladet.se.
Lovar omöjliga hastigheter
Enligt KO är reklamen vilseledande för konsumenterna.
– De har fått kunderna att tro att de kan få en hastighet i det här mobila bredbandet som inte är möjligt. Från telestationen kommer det ut 7,2 megabit i sekunden men för konsumenten är det helt omöjligt att nå. Även om konsumenten helt ensam bredvid telemasten, säger Ola Svensson.
Föreläggandet innebär att operatörerna förbjuds att ange en hastighet som inte är möjlig att nå i sina reklamer. De har tre veckor på sig att godkänna föreläggandet.
Om de inte gör det, kan KO dra dem inför Marknadsdomstolen. Och om de bryter mot förbudet kan de få böter på 500 000 kronor.
Kan bli ny standard
KO hoppas nu att föreläggandet kommer sätta standarden för marknaden och att andra bolag följer efter. TeliaSonera har redan börjat ändrat sin reklam men har ännu inte fått föreläggandet.
Tre vill inte lämna några kommentarer när aftonbladet.se ringer, utan säger att de enbart vill föra dialogen med Konsumentombudsmannen.
Thomas Ekman är presstalesman vid Tele2.
– Vi kommer att följa KO:s beslut och ändra oss efter det. Men vi tycker inte att vi har redovisat fel, utan att det har varit efterfrågat av kunden. Men nu ska vi hitta en tydligare sätt att informera på, säger Thomas Ekman.
”De säljer en tjänst som inte går att