Influencers och makten

De dominerar våra flöden, är större än många traditionella medier tillsammans och tjänar miljoner på sina samarbeten.
Det handlar om influencers med konton på olika sociala medier, som följs av enorma skaror svenskar varje dag.
Och fenomenet ser inte ut att tappa i popularitet. Det finns ett gymnasium som ska förbereda elever för ett yrkesliv som youtubers och influencers. Reklaminvesteringarna i så kallad influencer marketing landade förra året på 950 miljoner kronor, vilket nästan är en femdubbling sen 2014.
Men vilken makt har personerna bakom de här gigantiska kontona egentligen? Hur står det till med deras trovärdighet? Och hur påverkas unga konsumenter av alla motstridiga budskap?
Gäst i avsnittet är journalisten Julia Lundin. Programledare är Olivia Svenson.

ONSDAG 30 SEPTEMBER 2020


Alla Aftonbladets podcasts

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Karin Schmidt, Martin Schori och Magnus Herbertsson
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET