Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

”Så kläckte jag idén om taggen”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-30

Uppfinnaren Robin Maass stolt över samarbetet med Aftonbladet

En bilresa och en tom bensintank i Schweiz.

Där föddes idén till taggen – eller Beetagg som den heter. Nu finns den över hela världen.

–?När jag ser någon på stan som scannar en tagg känner jag mig stolt, säger företagets grundare och vd Robin Maass.

”Nästa gång jag kommer till Stockholm vill jag se många som använder taggen – då blir jag ännu stoltare”, säger tagg-vd:n Robin Maass.

Under en resa 2004 började bensinen ta slut och Robin Maass visste inte var närmsta mack låg. Då upptäckte han en streckkod på sitt bensinkort.

–?Det vore coolt om koden kunde berätta var närmaste mack ligger tänkte jag, säger han.

Sagt och gjort. Efter ett års utveckling av programmet startades Connvision och Beetagg. Två år senare är det fullt möjligt att ditt plastkort vet var soppan finns.

Lösningen ligger i den lilla tvådimensionella streckkoden som är just taggen.

–?Just nu är det den absolut bästa länken mellan den fysiska och digitala världen. Jag tror inte ens vi hittat alla användningsområden för den än, säger Robin Maass.

I början var han inriktad på att taggen var till för marknadsföring. Men när kunderna började strömma in kom de tillbaka med fler idéer.

–?De ville kunna använda taggen som biljetter och till betalning, och där är vi bättre än konkurrenterna, säger Robin.

Det finns flera olika format på koderna i dag. Det som skiljer Beetaggs läsare från de öppna versioner som alla kan ändra hur de vill ligger i säkerheten.

Robins taggar innehåller ett id som länkar till rätt information. Andra taggar innehåller informationen.

–?Om du vill ha taggen som en biljett är det en väldigt viktig skillnad, annars går det att fuska.

–?Men vår läsare stödjer även de öppna formaten. Vi vill inte ha ett krig där användarna tvingas välja. För dem ska det bara vara att scanna en tagg så ska det funka, vi vill inte ha ett formatkrig.

Nu står företaget inför ännu en milstolpe – samarbetet med Aftonbladet. Det som gör Robin Maass entusiastisk beror på att det är första gången hans taggläsare används till en redaktionell storsatsning utomlands.

–?Vi har haft stora kampanjer och events tidigare men ingen som den här. Så nästa gång jag är i Stockholm vill jag se många människor som använder taggar, då kommer jag känna mig ännu stoltare, säger Robin Maass.