Oj, vilken vecka för Aftonbladet TV!
Uppdaterad 2019-08-01 | Publicerad 2018-09-03
Aftonbladet och Viafree får Sveriges finaste tv-pris, Kristallen, för det granskande programmet "200 sekunder". Aftonbladets Partiledardebatt blev en publiksuccé, inte minst gillade många yngre tittare det hyllade konceptet. Vi drog i gång det nya stora samarbetet kring "Efterlyst" mellan TV3 och Aftonbladet. Dessutom passade vi på att lansera en utbildning som ska göra alla på Aftonbladet ännu bättre på video.
Under flera år har Aftonbladet byggt upp sin satsning på tv och video. Aftonbladet är i dag den största rörliga nyhetskanalen online. Numer är succén AB Morgon en självklar del av svenska folkets morgonvana, här fångas dagens stora nyheter och snackisar, här möter du dagens mest spännande och intressanta personer. Hela dagen kan våra läsare och tittare sedan följa nyheterna i livesändningar från studion i Stockholm och från våra team på plats runt om i Sverige och världen.
När det sker riktigt stora nyhetshändelser följer våra tittare rapporteringen timme efter timme. Vi ser att engagemanget ökar och hur tittarna följer oss allt längre och oftare. Det ger oss ordentligt med energi att fortsätta framåt. Det är också en satsning som prisats ett flertal gånger, både internationellt och här hemma, Aftonbladet fick pris i Årets Dagstidning i våras för Sveriges främsta livesändning under terrordådet på Drottninggatan i Stockholm. Innovativt berättande i rörlig bild som What's on the plate och storytelling i videoformat hyllas.
Därför är det så roligt att se att satsningen fortsätter ge oss både större publik och fler priser. Aftonbladets Partiledardebatt under ledning av Maria Bjaring och Robert Aschberg lockade rekordmånga tittare, under kvällen startades sändningen och klipp från debatten nära 1,2 miljoner gånger på aftonbladet.se.
Det är troligen "all time high" för partiledardebatter online, enligt Magnus Anshelm, vd på mätinstitutet MMS. Det är vi såklart stolta och glada över. Men också över att vi kunde nå så många yngre tittare, en målgrupp som är starkt engagerad i politiska frågor men ofta väljer bort vanliga tv-debatter. Aftonbladet partiledardebatt däremot startades 328 645 gånger av personer i åldersgruppen 15-29 år att jämföra med gruppen 30-44 år där sändningen startade 268 473 gånger.
I Inizios tittarundersökning efter sändningen svarade 4 av 5 av de tillfrågade att de tyckte debatten var bra. Och så började veckan.
Sedan var det dags för en efterlängtad comeback, Efterlyst fick nypremiär i regi av TV3 och Aftonbladet. När vi lägger samman Aftonbladets digitala kraft och Efterlysts starka journalistik och varumärke kan vi tillsammans skapa den nya tidens krimbevakning.
Programledare Hasse Aro menar att fler brott kommer att kunna klaras upp och Aftonbladets redaktör Johanna Bäckström Lerneby säger att tittarna och läsarna kan förvänta sig både initierad kriminaljournalistik och häpnadsväckande efterlysningar.
Efterlyst sänds i TV3 och Viafree på torsdagar 20.00, hela veckan publiceras material och efterlysningar i Aftonbladets kanaler och Hasse Aro berättar varje torsdag om aktuella fall i AB Morgon. Missa inte!
Hela tv-Sverige samlas en gång om året till den stora Kristallengalan och i fredags var det dags. Aftonbladets och Viafrees program "200 sekunder" tog hem priset för Årets granskning för programmet "Stjärnadvokaten", en granskning som ledde till att advokat Elisabeth Massi Fritz varnats av Advokatsamfundet. "200 sekunder" är ett innovativt, kort format för grävande journalistik som når en stor publik via oss och vår partner.
Redaktör Kristina Edblom tog emot priset tillsammans med sitt team och programledare Robert Aschberg. Att det inte längre bara är de stora broadcastkanalerna som prisas i Kristallengalan är ett tecken på hur tv och video blir alltmer integrerat i allt berättande och hur de gamla kanalerna luckras upp.
För Aftonbladet är video en självklar del av och uttryck för vår journalistik. Vi har en unikt stark digital position som gett oss starka och kreativa samarbeten som ger möjlighet att bygga ännu bättre upplevelser för våra tittare.
Svenska folket väljer Aftonbladet när de vill veta vad som har hänt, video blir en allt viktigare del i det berättande – vi ser hur allt fler väljer att ta till sig både nyheter och annat i rörligt format. Därför har vi på Aftonbladet nu tagit steget fullt ut, i stället för att låta bara en del av redaktionen jobba med video så integreras nu video i hela vårt nyhetsarbete – för att ge dig en ännu bättre upplevelse av Aftonbladet.
Samtidigt fokuserar vi ännu mer på att utveckla våra samarbeten med partners och kunder så att vi tillsammans kan hitta nya spännande initiativ och affärer.
För att lyckas så startar vi nu Videoakademien – en skräddarsydd videoutbildning för alla som jobbar hos oss. Vi hoppas att det ska ge oss alla en starkare grund att stå på och att vi ska ge våra specialister ännu mer kraft. Så att vi tillsammans kan fortsätta leverera Sveriges bästa nyhetstjänst till dig.
I dag kickar vi i gång vår nya organisation, hela Aftonbladet har tagit ett nytt tag. För video ser vi en tydlig väg framåt och det är inte att bli en ny broadcastkanal utan att bli Sveriges bästa online tv. Därför är vårt grävprogram "bara" 200 sekunder och därför väljer vi hellre samarbete med stora traditionella tv-bolag än att försöka göra precis samma sak som de, fast online.
Vi går vår egen väg och skapar den nya tidens tv. Nytt, annorlunda och med hög kvalitet. Det visar inte minst de 14 internationella nomineringarna Aftonbladet TV fått senaste året och alla priser.