Partiernas mardröm: SD-grupperna dominerar totalt
Uppdaterad 2018-04-09 | Publicerad 2018-03-04
Här är de riktiga filterbubblorna.
Hemliga SD-vänliga Facebook-grupper, med tusentals aktiva medlemmar, kan ge partiet en rejäl fördel i valet.
– Jag är förvånad över hur lite de andra partierna funderar i dessa banor, säger André Assarsson, moderat-märkt konsult på pr-byrån Miltton Labs.
”Nu pratar alla om Facebook-grupper”, skrev reklamtidningen Resumés bloggare Unn Edberg nyligen.
Vad hon menar är att alla som jobbar med marknadsföring och reklam just nu försöker komma in i slutna Facebook-grupper. Anledningen är att Facebook har förändrat sina algoritmer (det som styr vad som syns i ditt flöde) så att företag, organisationer och partier inte längre får samma genomslag för sina officiella sidor.
– Facebook vill nu belöna ”meningsfulla samtal” och straffa inlägg från sidor som bara gillas passivt. I praktiken innebär det att grupper är viktigare än någonsin, säger André Assarsson på Millton Labs.
Alla partier säger att de ska satsa mer tid och pengar på sociala medier i årets val. Aftonbladets granskning visar att Sverigedemokraterna är bäst i grenen – partiets officiella sida på Facebook når och engagerar långt fler människor än övriga partier.
Men tittar man på Facebook-grupper är krossen ännu större. I praktiken betyder det att SD:s väljare är betydligt mer benägna att starta grupper där man diskuterar partiets politik.
– Att SD:s sympatisörer prioriterar grupper är logiskt. Det beror på en hög mobiliseringsgrad, att många är engagerade bland deras sympatisörer. Då startas fler kanaler även spontant, säger André Assarsson på Mittlon Labs.
Aftonbladet har kartlagt SD-vänliga grupper på Facebook. Det är ingen fullständigt sammanställning (lite längre ner kan du läsa hur vi gjorde), men ger en tydlig fingervisning. Medan SD:s anhängare har startat ett stort antal grupper där 1000-tals medlemmar postar flera inlägg om dagen har de andra partierna i princip inga grupper alls.
Och detta kan bli viktigt inför valet.
– Rimligtvis borde det ha stor påverkan på valet. Det innebär ju att väljare i mycket högre grad exponeras för de frågor som Sverigedemokraterna går till val på, än för de andra partiernas hjärtefrågor och politik, säger Amanda Oxell på mediebyrån Wawemaker.
De största grupperna på Facebook med namnet SD, Sverigedemokraterna eller Jimmie Åkesson i sig, rensat från anti-Sd-grupper. (Antal medlemmar)
- Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons trogna vänner (10000)
- Vi som tror på Sverigedemokraterna (8400)
- SD Gruppen! Sverigedemokraterna för vår och våra barns framtid! (2900)
- VI SOM MED ❤ RÖSTAR PÅ Sverigedemokraterna (1300)
- Sverigedemokraternas samlingsforum (2200)
- Sverigedemokraternas jordbrukspolitik (1600)
- Sverigedemokraterna & invandring - Seriös debatt (1600)
- Sverigedemokratiskt forum som är öppet för alla! Välkommen in i värmen! (5700)
- Vi som gillar Jimmie & gillar att diskutera sveriges politik. (9800)
- Sverigedemokrater för Sveriges framtid (2900)
- Stå upp för Jimmie Åkesson (2300)
Aftonbladet har också tagit fram grupper som diskuterar frågor som är starkt kopplade till SD (Antal medlemmar)
- Avsätt Dan Eliasson nu! (13000)
- Stå Upp För Sverige (utan markström) (3100)
- Vi som är trötta på medias lögner (14000)
- Bevara Sverige. (17000)
- Granskning SVT och SR (15000)
- Det Började Med Peter Springare (5800)
- Stå Upp För Katerina Janouch (16000)
- Tino Sanandaji har rätt (4900)
- Folkets Sverige Tillsammans (14000)
- Stå Upp För Sverige (166000)
- Sanningen om islam (3900)
- Sveriges folk kräver nyval och demokrati (3200)
- STOPPA MAKTMISSBRUKET (26000)
- SVENSKARNA FÖRST!! (3200)
- Löfven bort som statsminister :] (12000)
De grupper som inte har en tydlig koppling till SD kan bli de viktigaste, enligt Amanda Oxell.
– De Facebook-grupper som uttryckligen handlar om Sverigedemokraterna talar i hög grad till redan frälsta. Det är antagligen i Facebook-grupper med otydligare agenda som det riktiga slaget står – det är med stor sannolikhet där partier och opinionsbildare kommer att kunna nå och påverka de väljare som inte bestämt sig, säger hon.
Den som gör ett inlägg i en låst Facebookgrupp når åtta gånger fler än den som bara postar till sina följare, enligt Amanda Oxell. Och aktiviteten i grupperna är stor. Som exempel hade gruppen ”Sverigedemokraterna och Jimmies trogna vänner” en halv miljon interaktioner – lajks, delningar, kommentarer – de senaste 3 månaderna, enligt verktyget Crowdtangle.
”Stå upp för Sverige”, ”Stå upp för Katerina Janouch” och ”Stoppa Maktmissbruket” nådde tillsammans, 7,7 miljoner interaktioner under samma period.
Som jämförelse: Samtliga partiers officiella Facebook-sidor skrapade totalt ihop 3,7 miljoner interaktioner – på hela det senaste året.
Tonen i vissa grupper kan stundtals bli hätsk. Ibland rent av brottslig. Enligt SvD handlade 10 av 30 åtal om hets mot folkgrupp de senaste månaderna om inlägg från gruppen ”Stå upp för Sverige”.
– Grupper möjliggör att kontroversiella ämnen och sakfrågor kan diskuteras ofiltrerat från traditionell media som dessa har låg tillit till. Många grupper är även slutna just av detta skäl, säger André Assarsson.