Uppmaningen från SOS Alarm: ”Ring inte fel”
Publicerad 2021-06-25
Ungefär en tredjedel av samtalen som kommer till 112 under midsommar är inte akuta. Nu vädjar SOS Alarm till midsommarfirarna att tänka en extra gång innan man ringer nödnumret.
– Om någon hjälpsökande kan få hjälp några sekunder snabbare så kan det ha betydelse, säger Staffan Ekengren kommunikationschef på SOS Alarm.
Tillströmningen av nödsamtal brukar vanligtvis vara hög under midsommar. Men i år har trycket ökat markant redan veckorna innan.
– Vi har haft ett väldigt hårt tryck under juni månad, men midsommarhelgen är den helg på året som är mest intensiv för oss. Inför midsommar har vi därför vädjat till allmänheten att ringa rätt, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm.
Enligt honom är en tredjedel av samtalen inte akuta eller borde gå till polisens icke-akuta nummer, 114 14.
– Det kan var alla möjliga typer av samtal, någon kan ha låst sig ute och har inga nycklar hem. Eller så kan det vara att en fågel tagit sig in i vardagsrummet, eller att man vill ha skjuts med ambulansen för att man missat bussen. Den här typen av samtal är uppenbart inte är akuta och ska inte gå till 112, säger Staffan Ekengren.
Han menar samtidigt att SOS Alarm trots allt är riggade för att hantera stora tryck av samtal, men att om en hjälpsökande kan få hjälp några sekunder snabbare så kan det också ha betydelse för deras liv.
Pandemi och alkohol kan påverka
Staffan Ekengren tror att öppningen av landet efter corona-pandemin i kombination med alkohol och varmt väder kan ha varit en bidragande faktor till det höga trycket under juni månad.
Förra lördagen slogs rekord för året med 14 000 inkommande samtal, eller ett samtal till 112 var sjätte sekund.
– Vi vill kunna ge så snabb hjälp som möjligt till de som verkligen behöver den. Därför vill vi få ner mängden felringningar.
– Ta det så försiktigt som möjligt, ha en bra midsommar och vet att det finns hjälp om man behöver den, avslutar han.