Svenska elever bättre på matte
Uppdaterad 2016-12-06 | Publicerad 2016-11-29
Svenska fjärde- och åttondeklassare presterar bättre i den senaste Timss-undersökningen.
Ett trendbrott, enligt organisationen IEA:s högste chef Dirk Hastedt:
– Ja, det ser definitivt ut som att Sverige utvecklas i rätt riktning, med en positiv trend de senaste åren, säger han.
Resultaten visar att såväl fjärde- som åttondeklassare når en högre snittpoäng i både matematik och naturvetenskap, jämfört med den föregående mätningen 2011. De svenska kurvorna går alltså upp.
Optimistisk
Dirk Hastedt ser skäl att vara optimistisk:
– Den information vi har talar för att resultaten borde fortsätta att stiga i framtiden.
Han syftar på att åttondeklassarna nu vänt den dalande kurvan och – framför allt – att fjärdeklassarna fått lite högre poäng för tredje gången i rad.
Men internationellt sett är Singapore den stora "vinnaren", med högst poäng i båda ämnena och båda årskurserna. Däremot går det sämre för det tidigare succélandet Finland som tappar i både matematik och naturkunskap i årskurs 4.
Mindre bra
IEA låter också testa gymnasieelever som läser matematik och fysik på avancerad nivå. I Sverige är det sistaårselever på natur- och teknikprogrammen som testats med spretigt resultat: Ett förbättrat resultat i matematik, men fortfarande långt från nivån på 90-talet, och ett rejält försämrat resultat i fysik. Trots detta hamnade Sverige i mitten i fysik och näst sist i matematik bland de nio deltagande länderna.
Med tanke på de måttliga eller rent av dåliga resultat Sverige haft i internationella mätningar som Timss och Pisa de senaste åren kan kanske dagens besked från IEA fungera som en injektion. Det lär bli en debatt om vad som orsakat vändningen och vad som krävs för att det inte ska bli nya bakslag. Och redan om en vecka är det dags igen då resultaten från Pisa 2015 offentliggörs.
Pisa är en förkortning för Programme for International Student Assessment och undersöker förmågor inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse bland 15-åringar. I Pisa 2015 är naturvetenskap huvudämnet.
Fridolin: ”Lång väg framåt”
"Resultatet är en arbetsseger för rektorer, lärare och elever. Bakom varje poäng ligger hårt arbete, lärare som hjälpt elever över hinder och elever som vågat ta sig lite längre. Vi har tagit de första stegen, men vägen framåt är lång. Därför investerar vi i skolorna och eleverna som haft det tuffast, i mer specialpedagogik och läsa-skriva-räkna-garanti", skriver Gustav Fridolin (MP) i en kommentar till TT.
Gymnasieminister Anna Ekström (S) är lite mer återhållen i sin kommentar, men glädjer sig också över resultatet.
"Det här är ett positivt trendbrott för svensk skola. Ett kvitto på att svensk skola är på rätt väg men det finns mycket kvar att göra, undersökningen visar tyvärr att ojämlikheten fortsätter växa. Vi är inte nöjda förrän alla skolor är bra skolor och ingen elev lämnas efter eller hålls tillbaka. Därför ser vi fram emot att i vår ta emot skolkommissionens förslag för en jämlik skola." skriver Anna Ekström.
Aftonbladet/TT