De är offer för normerna – men samtidigt förövare

Kylie Jenner oroar sig för att dottern Stormi ska lägga sig under kniven.

I många år har devisen ”man får inte kommentera kvinnors kroppar” hållit oss i ett järngrepp. Det har varit mycket svårt och snårigt att genom exempel kritisera rådande skönhetsideal, eftersom dessa exempel utgörs av livs levande människor. Men utopin om att leva i en värld där kvinnor får se ut som de vill och göra vad de vill med sina kroppar har aldrig handlat om silikontuttar, fillers och revben. Den feltolkningen har dock fungerat utmärkt för att tysta de som försökt belysa en farlig utveckling.

 
Den Barbie-lika ration mellan midja, röv och byst blir än mer tydlig när kropparna nu är avklädda. Bland svenska influencers tycks skönhetsingreppen avlösa varandra. Nu senast berättade Lovisa Worge (känd som tidigare assistent till Bianca Ingrosso och numera influencer och entreprenör) under en frågestund på Instagram att hon har förstorat brösten.

Det är sinnessjukt att tjäna pengar på att få flickor och kvinnor att tro att alla gör fillers, skriver Irena Požar.


Lovisa Worge, som kom till Stockholm från Norrköping för att bli en del av influencer-Sverige, varnades tidigt för konsekvenserna. I en dokumentär har hon berättat att en fotograf sa att ”du kommer att fuckas upp helt, du kommer att få en ätstörning, du kommer att vilja ändra hela ditt utseende och du kommer att tappa hela dig själv”.

Nu har hon och många andra i hennes gäng ändrat sitt yttre totalt. Tittar man på före- och efterbilder av Worges kompisar går de knappt att känna igen. I verkligheten är skillnaden ännu större än på Instagram. Jag chockas varje gång.

Lovisa Worge och andra i hennes gäng har ändrat sina utseenden totalt.

 
På andra sidan Atlanten sitter Kardashian-syrran Kylie Jenner och gråter över att hennes utseende kommenteras. Hon ångrar sin bröstförstoring som hon gjorde som 19-åring. Oroar sig för att dottern Stormi ska lägga sig under kniven. Tårarna som rullar nedför hennes kinder är ett direkt resultat av det hon och hennes familj skapat: ett imperium som går runt tack vare flickors och kvinnors dåliga självförtroende. De tjänar pengar på shape wear, stora läppar och hudvård.

Kylie, Lovisa, Bianca och de andra försöker operera bort de komplex som de själva är med och skapar. De är offer för rådande normer och samtidigt förövare. De opererar på sitt håll, samtidigt som de stora modejättarna gör sitt för att skapa och upprätthålla sjuka ideal. Enligt Reklamombudsmannen, RO, ökar antalet fällningar som rör extrema kroppsideal. H&M leder ligan över företag som använder/framställer modeller som alltför smala.

Att kritisera företag som genom reklam skapar kroppshets har varit ganska enkelt, men även hit tycks nu ”låt en kvinna leva”-snacket ha kommit. Ett inlägg på Aftonbladets Tiktok, där man rapporterar om nyheten att modeföretaget Nelly fällts av RO, är sprängfyllt av kommentarer om att det pågår en hetsjakt på smala och att företag borde få göra vad de vill. Det är vrickat.

När om inte nu ska såväl företag som enskilda kända människor som gör karriär på sina utseenden ställas till svars? Det borde vara snudd på brottsligt att sko sig på att normalisera saker som absolut inte är normala.
 
Det är sinnessjukt att tjäna pengar på att få flickor och kvinnor att tro att alla gör fillers, att ett skönhetsingrepp är en liten sak, att det är enkelt att se ätstörd ut utan att kroppen tar stryk. Det är lögn! Ja, kvinnor får göra vad de vill med sina kroppar, men de kanske inte borde. Ska kroppen prompt användas som ett verktyg för att tjäna pengar genom samarbeten och för att sälja egna produkter borde det åtminstone ske på ett ansvarsfullt sätt.

Att påpeka detta är inte kvinnohat, men att hålla tyst för att bovarna i detta drama är unga kvinnor, ja, det om något är just kvinnohat.

ANNONS