Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Låt Ica-Stig testa köttfärs i webb-tv

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-08

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ett sätt att försäkra sig om att köttfärs inte är dålig, är att prova den på barnen, innan man äter själv. Ändrar barnen färg och får magknip är det bara att bädda ner dem och gå ut på krogen.

Har man inga barn kan man provmata hunden, men hundar är betydligt mer svårtolkade än barn. Många hundar föredrar ruttet kött framför färskt kött.

Och att skilja en illamående hund från en alldeles normal, dräglande best, kräver ett tränat öga. När frisk barnhy börjar skifta i grönt, ser man det genast. Att upptäcka något liknande under all päls på en hund, är nästan omöjligt.

I många svenska hushåll saknas dessutom både barn och hundar. Hur ska de bete sig för att säkerställa kvaliteten på sin köttfärs?

Här har Ica en chans att återupprätta sitt varumärke. Företaget försäkrar nu att det har ”maximalt fokus” på köttfärsen. Ica’s koncernchef Kenneth Bengtsson har deklarerat att ”nolltolerans” gäller i frågan och samtliga 1 400 Icahandlare har kallats in för ett ”stormöte”.

Allt det där är säkert utmärkt, men det är trots allt bara ord. Ska Ica åter få konsumenternas förtroende krävs handling.

Mitt förslag är att företaget engagerar Ica-Stig, nu när reklamfilmerna ändå lagts på is, för en turné i landets alla butiker. Han kan placeras vid köttdisken, eller kanske vid kassorna. Köttfärsköpare får sedan mata honom med små råbiffar av det malda kött de tilldelats.

Konsumenterna bereds därefter möjlighet att följa Ica-Stigs hälsotillstånd under de kommande timmarna, via nätet. Allt som krävs är en enkel webbkamera.

Så länge Ica-Stig är sitt vanliga, glada jag, kan alla sluta sig till att de, utan risk, kan äta sin färs. Skulle han i stället börja svettas och vrida på sig, innan det är dags för kunderna att laga sina middagar, är det ett varningstecken och färsen bör återlämnas till butiken.

Icahandlarna, som verkar ha näsa för affärer, skulle till och med kunna tjäna en slant på det hela. Kunderna kan ges möjlighet att satsa pengar på hur länge det dröjer innan Ica-Stig blir matförgiftad. Blir sändningarna populära kan ”formatet”, som det heter på tv-språk, säljas vidare till utländska matvarukedjor.

Inte bara Ica och köttfärskonsumenterna utan även alla Sveriges barn och hundar, skulle vinna på en sådan underhållande lösning.