Dagen när Lindbergh flög rakt in i historien
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-05-20
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
I dag för exakt åttio år sedan steg den tjugofemårige Charles Lindbergh ombord på sitt enmotoriga flygplan av typen Ryan NYP. Han hade själv tagit bort all onödig utrustning ombord. Dit räknade han radio och fallskärm. Allt utrymme hade fyllts med extra bensindunkar. Som färdkost hade han en termos med choklad, några smörgåsar och vattenflaskor. Klockan 7,24 på morgonen lyfte planet, döpt till Spirit of St Louis, från Long Island utanför New York.
Några timmar senare spreds nyheten över radion och nyhetsbyråerna att en ung man skulle försöka göra det som ingen lyckats med tidigare: att flyga ensam över Atlanten.
Några dagar tidigare hade två mycket erfarna franska piloter försvunnit i havet i sitt försök att göra denna flygning och få de 25?000 dollar som en amerikansk miljonär lovat den djärve som först tog sig nonstop över havet.
Charles Lindberghs svenska rötter gjorde att hans flygning följdes med spänning även i Sverige. Skulle den unge mannen klara kampen mot sömnen, dimman, kölden och det dåliga flygvädret? Skulle bensinen räcka? ”Den flygande dåren” kallades den djärve piloten i brittisk press.
Då han 33 timmar, 30 minuter och 37 sekunder senare landade välbehållen på Le Bourget utanför Paris möttes han av en halv miljon människor. Vilda glädjescener utbröt. Under en halvtimme hissades han under leverop, innan han själv kunde sätta fötterna på fransk mark. Då nyheten nådde Stockholm hurrades det och skålades det friskt på krogarna.
Kung Gustav V och många riksdagsmän skickade telegram där bragden prisades och man påminde om hjältens svenska bakgrund. På operan klev teaterchefen själv in på scen under föreställningen för att meddela den jublande och applåderande publiken nyheten.
Den unge Lindbergh som dagen före varit okänd för de allra flesta, blev nu samtidens mest fotograferade man. Kungar, presidenter och premiärministrar kämpade om att få möta honom. Winston Churchill skrev efter sitt möte med hjälten: ”Han representerar allt en man borde säga, allt en man borde göra och allt en man borde vara”. Han behängdes med ordnar och medaljer och reste på turnéer med sitt eget plan först i hela USA, sedan i Latinamerika där han mötte den amerikanska ambassadörsdottern Anne Spencer Morrow i Mexiko. De gifte sig. Hon blev den första kvinnan i USA som tog flygcertifikat och tillsammans flög de till fem kontinenter. Hon var andrepilot, navigerade och skötte radion. De upplevde äventyr i Alaska och Kina och kartlade flygvägar för framtida kommersiellt flyg.
Charles Lindberghs farfar var den mycket skicklige och på sin tid omskrivne skånske bondepolitikern Ola Månsson, som var nära att bli bondeståndets talman då han anklagades för ekonomiska brott. Innan domen hann falla lämnade han hustrun och de tio barnen för att fly till USA med sin betydligt yngre älskarinna och parets nyfödde son. I Minnesota bytte han namn till Lindbergh och gjorde lokal politisk karriär i det republikanska partiet. Han slutade som fredsdomare. Sonen med älskarinnan blev ledamot i den amerikanska kongressen och hans son är den världsberömde piloten Charles Lindbergh. Den unge Lindberghs flygkarriär inleddes som mekaniker, fallskärmshoppare och luftakrobat. Han var också den förste postflygaren mellan flera amerikanska städer.
Uppmärksamheten kring paret Lindbergh intensifierades 1932 då deras förstfödde son kidnappades och mördades. Brottet ledde till den dittills största polisinsatsen och människojakten i USA:s historia. Mördaren, en tysk snickare, avrättades i elektriska stolen. Charles Lindbergh led alltmer av den massiva mediebevakningen. För att få vara i fred flyttade paret först till England, sedan till Frankrike, där han var med om att utveckla den första mekaniska hjärtpumpen som senare skulle göra det möjligt för kirurger att transplantera organ och genomföra komplicerade hjärtoperationer.
Under andra världskriget uttalade han viss beundran för Hitler och varnade för judiska konspirationer i USA, men han var också med om att utveckla amerikanska bombplan och genomförde själv ett femtiotal stridsflygningar mot japanerna i Stilla Havsområdet. År 1954 utnämndes han till brigadgeneral i flygvapnets reserv.
Mot slutet av sitt liv slog han sig ner på Hawaii där han engagerade sig starkt för utsatta minoriteter på Filippinerna och i Afrika, för utrotningshotade djur som knölval och blåval och miljöfrågor i allmänhet. Han utgav sammanlagt sju böcker. Den mest lästa var ” The spirit of St Louis” som gav honom Pulitzer-priset. Paret Lindbergh fick sammanlagt sex barn. Charles Lindbergh avled på Hawaii 1974, sjuttiotvå år gammal.