Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Krispaket är fel väg

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2005-03-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det kunde ha varit värre.

Men framtidens jobb kommer inte att räddas av snabbt hoptråcklade stödpaket.

Det kräver helt andra insatser.

Regeringen har en egenartad vana. När jobb riskerar att försvinna syr den snabbt ihop ett mer eller mindre övertänkt stödpaket. Det presenteras på den drabbade orten och sedan händer ingenting.

För Saab och Trollhättan består räddningsaktionen av att 14 väg- och järnvägsprojekt i andra delar av landet skrotas.

I stället satsas pengarna, tio miljarder kronor, på att modernisera vägar och järnvägar i Västsverige. 637 forskningsmiljoner slussas över till fordonsindustrin.

För att rädda Saabs fabrik i Trollhättan under några år tvingas alltså andra delar av landet och annan forskning stå tillbaka. Det är varken framsynt eller i längden framgångsrikt.

Det pågår en världsomspännande kraftmätning om jobben. Varje vecka kommer nya besked om att tillverkning flyttar från Sverige till låglöneländer i Baltikum, i Östeuropa, i Asien.

Stödpaket räcker inte

I den globala tävlingen om arbetstillfällena räcker det inte med stödpaket som hastats fram i regeringskansliet. Det krävs en strategi.

Kampen om de enklare sammansättningsjobben är redan förlorad. De flyttar till ställen som är billigare än Sverige.

Nu handlar det om spetsbranscherna. Sverige ligger i framkant på en rad specialområden. Fordonssäkerhet, miljöteknik, telefoni, läkemedel och träteknik är några av dem.

Men företag som är framgångsrika i dag behöver inte vara det i morgon. Vägen till framgång ligger i specialisering, att vara bäst på sitt område. Bara så överlever industrin på sikt.

Ett tecken i den riktningen är GM:?s beslut att koncentrera utvecklingen av ”infotainment” till Opel och Saabs samtliga modeller till Trollhättan. Det är avancerad teknik för bland annat gps, kartor och musik i bilarna. Här finns kunskap i Sverige som GM uppenbarligen inte tycker finns i Tyskland.

Kräver samarbete

Men LO:s vice ordförande Leif Håkansson är oroad. I likhet med många andra anser han att regeringen är inne på fel väg. Statliga pengar som ska hjälpa till att ta fram nya framgångsrika produkter kan inte centraldirigeras från Stockholm och portioneras ut under helikopterturnéer till krisorterna.

De måste fördelas på regional nivå av dem som känner till vad som händer på plats. Det handlar om utbildning, infrastruktur, samarbete mellan företag och med universitet.

Måste tänka nytt

Det kunde ha varit värre, GM kunde bestämt sig för att stänga fabriken i Trollhättan redan 2008.

Men under de senaste fyra åren har över 70?000 industrijobb försvunnit från Sverige. Den som vill hejda den utvecklingen måste tänka nytt.

Det har inte regeringen gjort – än.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln