Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Ju högre befattning - desto bättre människa

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-03-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Något mycket märkligt händer då man blir anställd vid Systembolagets huvudkontor.

Då blir man vit som snö. Tar inte emot en enda muta eller present.

I utredningen intervjuas 47 personer på huvudkontoret som tidigare jobbat i butiker. Knappt hälften av dem lät sig då bjudas på resor, sprit och andra trevligheter.

Slutsats: De som jobbar i butik låter sig mutas. Men de som jobbar på huvudkontoret i Stockholm är av en helt annan sort. Där försöker de värja sig så gott det går.

De betalar varannan arbetslunch. Även "om de inte alltid lyckas"

De betalar varannan middag. Men "det är vanligt att leverantören eller producenten står för notan".

De tar emot presenter för att inte genera givaren. Men "lämnar kvar den på hotellrummet".

Slutsats: På huvudkontoret har man hög moral.

Obehaglig underton

Tyvärr, herrar Lundqvist och Löfvenhaft. Det finns en obehaglig underton i er rapport. Nämligen att de som har högre befattningar är bättre människor än dem längre ner i hierarkin.

Systembolaget har genom åren haft ett antal olika dokument som beskriver hur de anställda ska förhålla sig till leverantörerna. Det senaste säger att alla kontakter ska ske centralt. Riktlinjerna kom till för att få bukt med mygelkulturen.

Men enligt utredningen är reglerna anpassade till dem som inte längre får ha kontakter med leverantörerna. De anställda på inköpsavdelningen, som bestämmer vilka producenter som ska få sälja till bolagets butiker, har bara generella regler.

Det är en jätteskandal

När advokaterna i går presenterade sin rapport lät det som i stort sett ingenting hade hänt. I verkligheten är det en jätteskandal. Ett statligt monopolföretag där många låtit sig smörjas.

Till och med de som jobbar på huvudkontoret.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln