Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Till slut handlar det ändå bara om sex

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-24

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Måste allt vara så komplicerat?

Kom gående på stan och fick se en reklamaffisch för den senaste kondomen. Det har snackats om den här. Exklusiv, sägs det. Begreppet ”överklasskondom” har myntats. Sådant väcker nyfikenhet. Så jag tittade lite extra.

Fotändan på en säng. Den klassiska bilden: Två fötter med tårna pekande uppåt. Mellan dessa ett annat par fötter med tårna pekande nedåt. Internationell signal för missionären.

I övrigt såg jag ingenting.

Det var ju inte det att reklambyrån avvek från ämnet. Eller att den hade klivit över gränsen, ens i dessa dagar då ”sexualiseringen av det offentliga rummet” är värre än nordkoreanska kärnvapen bland de professionellt sura. Men vad, exakt, antydde att vi hade att göra med något så unikt som världshistoriens första ”överklasskondom”?

Sedan såg jag det. Fotparen hörde inte ihop. De var vridna ur led. En av fötterna som pekar uppåt tillhör en man. Den andra en kvinna. En av fötterna som pekar nedåt är mannens, en är kvinnans. Det ser ut som om en styckmördare med taskigt ordningssinne försökt lägga tillbaka två par överblivna underben under täcket.

Och detta var förstås poängen. För det lyxiga med lyxkondomen är att den är skruvad. Vriden. Spiralformad. Det här var sättet att visa det i bild.

Någon på en reklambyrå måste ha arbetat i dagar för att kläcka den idén. En idé så finlirig att den knappt syns.

Det fick mig att tänka på en upplysningstext som jag läste en gång, antagligen Defoe, möjligen Swift. En överklassdam äter frukost. Allt hon mumsar och sörplar, från teet till marmeladen, finns där genom en nästan oändlig kedja av ansträngning:

Bönder har röjt, odlat och skördat. Handelsmän har buntat, vägt och räknat. Sjömän har seglat, hamnarbetare lossat, kuskar kört, torkare torkat, syltare syltat, förpackare packat, säljare sålt?

Precis så, insåg jag, är det när vi nu erbjuds den första ”överklasskondomen”.

Det ligger oceaner av ansträngning bakom den här kampanjen.

Kreativa luncher, hjärnstormar, pm, skisser, säljmöten, presentationer. Och då har vi inte ens nämnt allt arbete för att ta fram själva kondomen. All design, all latexanalys, all glidmedelstest, all ??

Imponerande.

Fast, vet ni, till slut handlar det ändå om något så enkelt som att knulla.

Johan Hakelius