Blogg om privatekonomi tog hem vinsten
Publicerad 2013-05-14
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Unga lär andra unga.
Det är tanken bakom det vinnande bidraget till tävlingen Koll på cashen.
Åtta elever i klass E1A i Katedralsskolan i Lund har skapat en fantastisk blogg där ungdomar hjälper andra att få ordning på ekonomin.
I dag har jag haft äran att få dela ut förstapriset i tävlingen Koll på cashen och träffa de kloka gymnasisterna i Lund. Tävlingen arrangeras av Kronofogden, Finansinspektionen och Konsumentverket.
Tanken är att inspirera ungdomar till idéer och aktiviteter kring hur de kan få bättre koll på sin egen ekonomi. Kronofogden hoppas därmed minska risken för att unga hamnar i skuldfällan.
Konsumentverket hoppas att de unga ska lära sig att göra smarta och medvetna val och se konsekvenserna av de val man gör så att de kan klara sig bättre den dag de flyttar hemifrån.
För mig är det viktigt att så många som möjligt får chansen att lära sig så mycket som möjligt om privatekonomi. Jag är då och då ute i skolorna genom den ideella organisationen Transfer och pratar om ekonomi. Transfer ger gymnasieungdomar möjlighet att möta människor med olika yrken och få gratis föreläsningar.
Min erfarenhet är att unga vet att de måste få mer kunskap medan många i föräldragenerationen tror sig kunna men kan ha stora kunskapsluckor. Dagens gymnasister vågar fråga och nöjer sig inte förrän de förstår.
Därför är det vinnande bidraget från Klass E1A i Katedralskolan så viktigt. Att all kunskap inte måste komma från äldre till yngre utan att unga kan hjälpa varandra. De åtta gymnasisternas blogg har både bredd och djup och kan byggas på med mer och mer som de vet att andra jämnåriga behöver veta.
Första pris är 20 000 kronor till klasskassan. Tvåan är Handel årskurs 2 på John Bauergymnasiet i Gävle hade gjort ett sällskapsspel som får 15 000 kronor. Tredjepris vanns av klass EK2B på Alströmergymnasiet i Alingsås som gjort en film à la Lyxfällan och får 10 000 kronor.
Tävlingar som denna ger också mervärde till alla som deltagit. 88 procent av alla deltagarna säger i en enkät att de kommer att hantera sin ekonomi bättre eller mycket bättre genom den kunskap de fått när de deltagit i tävlingen.
Men en tävling gör ingen sommar. Det är viktigt att kunskapen om privatekonomi kommer in i skolan mycket tidigare än i gymnasiet. Visst är det bra att det numera är ett obligatoriskt moment på gymnasiet (vilket jag varit med och stridit för i många år) men kunskapen måste börja byggas långt tidigare så att alla unga fångas in och får en stabil grund att stå på.
Det visar inte minst det utmärkta programmet Tonårsbossen där vanligen en tjej på 16 får ta ansvar för familjens ekonomi under en månad. Oftast har de ingen aning om vad maten kostar och vilka utgifter som måste betalas varje månad. En stor eloge till alla de som vågar ställa upp i programmet.
Ni ser till att både äldre och yngre ungdomar lär sig mycket mer om privatekonomi.