Dramatisk minskning av plastpåsar – efter nya lagen
Uppdaterad 2019-11-14 | Publicerad 2017-09-17
Användningen av plastpåsar har minskat drastiskt efter lagen som infördes 1 juni i år.
Efter bara tre månader har flera miljoner färre påsar förbukats, enligt Naturskyddsföreningen.
I juni i år infördes den nya lagen där butikar och klädkedjor måste ta betalt för plastpåsar eller informera om tillverkningens miljöpåverkan.
Syftet var att minska förbrukningen och nedskräpningen av plast.
Nu släpper Naturskyddsföreningen resultatet av den nya lagen. Efter tre månader har sammanlagt 2,5 miljoner färre plastpåsar använts i landet.
Nästan 30 ton plast
Klädkedjan MQ rapporterar en minskning på över 50 procent färre plastpåsar, vilket motsvarar cirka 400 000 färre påsar – eller 13 ton mindre plast i omsättning, uppger Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.
– Vi är stolta över att tillsammans med våra kunder minskat den totala användningen av plastpåsar. Initiativet har skapat engagemang och stolthet både hos våra kunder och internt hos våra medarbetare men det är kundernas vilja till förändring som har skapat detta goda resultat, säger Helen Göthe, CSR- och miljöansvarig för MQ Holding, som imponerad av resultatet.
Butikskedjan JOY redovisar en minskning på 60 procent. Det är 100 000 färre plastpåsar eller tre ton mindre plast.
Apotek Hjärtat har minskat användningen av kassarna med cirka 40 procent, vilket innebär cirka 13 ton plast eller två miljoner färre platspåsar, enligt pressmeddelandet.
– Initativet har överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. På de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå från en påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi från början hade väntat oss, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.
”Glada över utvecklingen”
I pressmeddelandet säger Naturskyddsföreningens Generalsekreterare Karin Lexén att resultaten skapar hopp.
– Även om det är för tidigt att dra långtgående slutsatser så är vi givetvis glada över den utveckling vi ser hos våra samarbetspartners. Vi hade gärna sett ett skarpare direktiv, framförallt ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik. Det finns mycket kvar att göra på området för att minska plastens miljöpåverkan, men detta är ett positivt initiativ och ett exempel på att utvecklingen går åt rätt håll. Det inger hopp.