Svensk mat gör succé i England

Publicerad 2012-02-27

Scandinavian Kitchen i London säljer svensk mat.

Svensk mat är inte bara trendigt – det säljer också.

Britterna tuggade i sig svenska råvaror för tre miljarder förra året.

– Nordic diet blev ett uppsving, säger svenske Jonas Aurell, som driver matbutik i London.

Svenske Jonas och Bronte Aurell driver matbutiken i London.

Det började med hajpade restauranger. Men nu har den spridit sig till hemmaköken. Svensk mat är trendigt.

Köttbullarna på Ikea-restaurangerna i Storbritannien ska enligt BBC ha banat väg för fler skandinaviska varor. Flera stora kedjor har satsat på knäckebröd, Västerbottenost, lingonsylt och kanelbullar i sortimentet. Samtidigt har flera specialbutiker med enbart skandinaviska produkter öppnat i landet.

Tredspaning blev succé

Enligt Sveriges marknadsförbund har intresset för svensk mat exploderat internationellt under senare tid. Mycket tack vare den brittiska dagligvarukedjan Waitrose, som rankade nordisk mat som den hetaste trenden 2011.

– Skandinavisk mat upptäcks nu för sina enkla, rena smaker, säger Neil Nugent, VD i Waitrose, till Foodmonitor.

Rankningen gav ringar på vattnet och Svenska exportrådet hängde på. Tillsammans med matvarukedjan så genomförde man en kampanj.

Sålde för tre miljarder

Även utrikesdepartementet och ambassaderna har haft matfokus och uppmärksammat svensk mat och svenska kockar. Med kunglig närvaro har Svensk-amerikanska handelskammaren också haft liknande fokus – prinsessan Madeleine har bland annat medverkat på en mässa med syfte att lyfta svensk mat.

Sammantaget tycks det ha gett resultat.

I Storbritannien har försäljningen av svenska råvaror ökat med 30 procent de senaste fem åren, skriver BBC News. Även dansk och norsk mat har ökat kraftigt.

Förra året såldes svensk mat och dryck för drygt tre miljarder kronor, enbart i Storbritannien.

"Fått mer insikt"

Svenske Jonas Aurell driver butik och kafé, Scandinavian Kitchen, i London med skandinavisk mat på hyllorna och menyn.

– Jag ser helt klart stor skillnad i intresset nu och för fem år sedan när vi öppnade. Då var det mest skandinaver som handlade, nu har engelsmännen hittat hit – framför allt till vårt kafé, säger han till Aftonbladet.

Framför allt kom ett rejält uppsving för ett par år med uppmärksamhet kring "Nordic diet", enligt Jonas Aurell. Då kom bland andra forskare i Köpenhamn fram till att skandinavisk kost med lokala råvaror var hälsosam och ledde till viktnedgång – på samma sätt som medelhavskost.

– Människor har fått mer insikt om maten, vad den består av och var den kommer från, säger Jonas Aurell.