Så säkert är det att flyga
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-18
Enligt statistiken dör i genomsnitt 700 personer om året i flygolyckor
Flyget är fortfarande ett av världens säkraste transportsätt.
Trots flera svåra olyckor det senaste året är risken att omkomma i en flygkrasch försvinnande liten.
– I genomsnitt är risken att drabbas en på en miljon, säger Max Danielsson, flygsäkerhetsanalytiker vid Luftfartsstyrelsen till aftonbladet.se.
Bilderna är alltid skrämmande. Enorma lågor från en sönderslagen flygplanskropp. Chanserna att överleva när det väl händer är ofta små.
I år har flera svåra olyckor fått stora rubriker.
5 maj 2007. Kenya Airways flight 507 störtar till marken kort efter start. 114 människor omkommer.
17 juli 2007. Under landning i dåligt väder på Sao Paulos flygplats kolliderar brasilianska TAM:s flight 3054 med en betongbyggnad och börjar brinna. 187 människor omkommer.
16 september 2007. Lågprisbolaget One-Two-Go:s flight 269 kör av landningsbanan i Phuket, Thailand och fattar eld. 89 människor omkommer.
Efter veckans flygkatastrof i Thailand där minst en svensk omkom ställer sig många nu frågan: Hur säkert är det egentligen att flyga? Statistiken för de senaste åren ger ett entydigt svar: Det har i alla fall inte blivit farligare.
Spektakulära bilder
– Flygolyckor får alltid ett stort mediegenomslag. Det är alltid spektakulära bilder. Men flyget är fortfarande ett mycket säkert transportsätt, säger Max Danielsson, före detta pilot med 35 års yrkeserfarenhet, i dag flygsäkerhetsanalytiker vid Luftfartsstyrelsen.
– Ungefär 1,5 miljarder människor flyger varje år i hela världen. Om man ser till perioden 1995 till 2004 så omkom i medeltal runt 700 personer i flygolyckor per år. Det kan man jämföra med att det varje år dör runt 40 000 människor i trafikolyckor bara inom EU.
I genomsnitt inträffar drygt en allvarlig olycka på en miljon flygningar. Farligast är det enligt statistiken att flyga med afrikanska flygbolag. Minst risk löper den som flyger amerikanskt, kanadensiskt eller australiensiskt.
Arbetet med att minska antalet olyckor pågår ständigt.
Konkurrensen ökar
– Det finns få sektorer i samhället där man jobbar så bra med säkerheten som inom flygsektorn, säger Max Danielsson.
Samtidigt ökar konkurrensen mellan flygbolagen. Lågprisflyg drar ner priserna och ökar stressen och pressen på övriga bolag. Här finns en fara för framtidens säkerhet menar Pelle Arnoldsson, ordförande i Svenska pilotföreningens flygsäkerhetskommitté.
– Man utnyttjar material och personal på ett helt annat sätt än för några år sedan. Stressen är mer påtaglig i dag. Självklart kan det påverka säkerheten, säger han till aftonbladet.se.
– Men enligt den totala statistiken är flyget fortfarande ett av de säkraste transportsätten. Under mina 25 år som pilot har säkerhet alltid varit prioritet nummer ett.
Farligast vid landning
Svåra olyckor inträffar främst vid landning. Så här ser statistiken ut.
Före startfasen: 13 procent av de svåra olyckorna.
Under startfasen: 11 procent.
Under inledande stigningsfasen: 8 procent.
Under stigningen mot marschhöjd: 11 procent.
När planet ligger på marschhöjd: 10 procent.
När planet börjar sjunka: 5 procent.
Under inledande inflyggningsfasen: 10 procent.
Under avslutande inflygningsfasen: 10 procent.
Under landningen: 22 procent.
Här är det farligast att flyga
I genomsnitt inträffar en svår olycka per en miljon flygningar. Men det ser olika ut på olika håll i världen.
Afrika: 9,7 fatala haverier på en miljon avgångar.
Asien: (minus Kina): 6,7 fatala haverier på en miljon avgångar.
Sydamerika och Karibien: 3,2 fatala haverier på en miljon avgångar.
Mellanöstern: 2,3 fatala haverier på en miljon avgångar.
Hela Europa: 1,2 fatala haverier på en miljon avgångar.
EU: 0,6 fatala haverier på en miljon avgångar.
USA, Kanada, Australien: 0,4 fatala haverier på en miljon avgångar.
Statistiken gäller ländernas flygbolag, oavsett var i världen de flyger.