Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Små nog att slå igenom bruset

Uppdaterad 2013-07-03 | Publicerad 2013-07-02

Museejärnvägsentusiasterna Jonas Svartlok, JanÅström, Anders Johansson och Anders Svensson

Bland dansande elefanter är de en bagatell.

Betänk det, men torka undan flinet.

De små organisationerna i Almedalen kämpar hårt för att göra sin röst hörd - och verkar lyckas rätt bra.

2300 evenemang, 20 000 besökare, 925 arrangörer, 500 journalister.

Och så museijärnvägarnas intresseorganisation ”Järnvägsmuseer i samverkan”.

Bland Almedalens jättar med välbesökta superseminarium gömmer sig även små - och i ärlighetens namn rätt udda - sammanslutningar.

”Fått värdefulla kontakter”

När Aftonbladet besöker seminariet ”Ska nya regler tillåtas knäcka svensk museitågstrafik?” räknar antalet besökare knappt tio personer.

Ett fåtal intresserade män i medelåldern har samlats i en röd godsvagn längst ut på hamnplan när Anders Johansson, vice ordförande i Järnvägshistoriska riksförbundet, JHRF, inleder föreläsningen. 

Det här är Johanssons tredje Almedalenbesök - och trots att han förmodligen håller i veckans absolut minsta seminarium är han övertygad om att organisationens närvaro har betydelse.

– Det tar ett år att över huvud taget lära sig att vara här. Men vi har fått flera värdefulla kontakter under Almedalsveckan, även om det inte här problemen till slut har lösts, säger han.

Kämpar mot nya regler

I år är organisationen på plats för att prata om effekterna av ett nytt signal- och regelsystem på svenska järnvägar.

Det är precis lika torrt och nästan lika tråkigt som det låter, men - poängterar Anders Johansson - viktigt.

Målet med de nya reglerna är att knyta samman Europas tågtrafik genom att harmonisera tekniken i de olika länderna.

Om några år ska man "kunna åka tåg från Hallsberg till Milano i ett svep" och det uppdaterade systemet beräknas kosta miljontals kronor per tåg, berättar Anders Johansson. 

– Det kan bli ett problem för oss. Installationen kostar miljontals kronor per tåg och föreningarna måste leva upp till vissa krav. För godstågstrafiken och SJ är det inga problem, men för oss riskerar det att leda till för stora kostnader och nedlagda föreningar, säger han. 

På plats, syns och knyter kontakter

Järnvägsmuseer i samverkan betalar runt 50 000 kronor för sin plats på Hamnplan och för Anders Johansson är det väl investerade pengar.

Enligt honom lyckades organisationen i fjol lobbymingla bort en tilltänkt avgift för verksamheterna.

– Det sparade oss 8 miljoner kronor. Vi är på plats, vi syns och vi knyter kontakter, konstaterar Anders Johansson.

Och kanske har han en poäng.

Dagen innan Aftonbladet kommer på besök gjorde SVT:s Karin Hübinette ett inslag från godsvagnen - under rubriken ”För liten för att synas?”

Uppenbarligen inte.

Följ ämnen i artikeln