Aftonbladet ökar gapet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-31

Aftonbladet ökar åter avståndet till Expressen – både räknat i antalet försålda tidningar och i antalet läsare på nätet.

Klicka på bilden för att se den i större format.

Under större delen av hösten var gapet mot Expressen räknat i sålda tidningar under 60 000 exemplar. I går publicerade Expressen sina upplagesiffror och vi kan konstatera att gapet i januari och februari åter ökar till en nivå över 60 000.

Båda tidningarna minskar dock i upplaga, det är gapet som nu ökar till Aftonbladets fördel. På en minskande marknad vinner Aftonbladet marknadsandelar.

Fler läser på nätet

Trenden är densamma, men lite annorlunda, på nätet. Här ökar antalet läsare och Aftonbladet ökar gapet. Omkring 4,4 miljoner unika webbläsare är på aftonbladet.se varje vecka. Motsvarande för Expressen är cirka 1,9 miljoner, enligt KIA-index. KIA är ett mätetal som publiceras av branschorganisationen Sveriges annonsörer.

2,4 miljoner – varje dag

Sifo/Orvesto mäter hur många läsare svenska medier når en genomsnittlig dag, oavsett om innehållet är distribuerat via nät eller papper. Det kallas för räckvidd och är det viktigaste måttet för den som vill veta vem som når flest.

Sifo/Orvesto visar att nästan 2,4 miljoner svenskar läser Aftonbladet i någon form varje dag. Det är en miljon fler läsare än närmsta konkurrenten Expressen.