Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Här är årets värsta reklamfloppar

Publicerad 2012-12-25

Finn ett fel!

Det franska postorderföretaget La Redoute står för årets reklamflopp - och nakenchock.

Men även Sverige finns med bland årets värstingar.

Den amerikanska branschtidningen Adweek har rankat årets tjugo värsta reklamfiaskon. På listan finns flera pinsamma missar där användandet av sociala medier helt har gått överstyr - bland annat har medarbetare skrivit genanta inlägg på företagens twitterkonton i tron om att de varit inloggade privat.

Glömde bort nakenbadaren

Andra pinsamheter hade kunnat undvikas om materialet granskats en extra gång innan det skickades till tryckpressarna - som La Reoutes gigantiska nakenmiss.

Bilden föreställer fyra glada och spralliga pojkar som springer på stranden - i bakgrunden står en nakenbadare som lugnt svalkar sig i vattnet. Bilden publicerades både på företagets hemsida och i en tryckt katalog.

Retuscherade bort kvinnor

Svenska Ikeas "photoshopmiss", där alla kvinnor retuscherats bort från katalogen i Saudiarabien, finns även med bland flopparna.

Nyheten slog ner som en bomb i Sverige och Ikea fick hundratals klagomål. Möbeljätten bad senare om ursäkt och menade att bortretuscheringen av kvinnor inte är i linje med de värderingar företaget står för.