Posten bör ersätta kvinna för stöld

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-05

Ändrade adress – kvinnan utan försäkring vid inbrott

Den 81-åriga kvinnan krävde 56 000 kronor i ersättning för stöld.

Hon fick 372 kronor – av posten.

Posten i Göteborg ändrade av misstag den 81-åriga kvinnans adress till "okänd".

Därefter råkade hon ut för ett inbrott.

Saker för närmare 60 000 kronor försvann ur hennes lägenhet, vilket i vanliga fall inte hade varit något problem för försäkringsbolaget att ersätta.

Utom den här gången.

Inte kund

Postens adressbyte ledde nämligen till att Folksams brev inte kom fram till kvinnan som därför inte betalade försäkringspremien.

När hon sedan anmälde inbrottet fick hon höra att hon inte längre var bolagets kund – vilket ju var sant.

Ersättningen från försäkringsbolaget uteblev. I stället krävde hon posten på sina pengar.

Posten nekade, men betalade kvinnan 372 kronor för extrakostnader som hon fått genom deras misstag.

Medger felet

Nu tvingas de dock tänka om.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, anser nämligen att Posten bör ersätta kvinnan med det belopp hon gått miste om: 56 000 kronor.

Enligt TT anser ARN också att det är konstigt att brevbäraren som varit i kvinnans trappuppgång mellan 60 och 100 gånger under de aktuella månaderna inte reagerat på varför hennes namnskylt satt kvar om hon nu hade flyttat.

Posten medger felet. Kvinnan hade aldrig flyttat.