Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Alla tv-tillverkare vill vara bäst på 4K

Publicerad 2015-01-06

LAS VEGAS. Den nya högupplösta tv-tekniken 4K äger.

Tv-tillverkarna slåss om att visa att just de har den bästa bildkvaliteten.

Och nya samarbeten kan ge ännu mer innehåll med bättre bild.

Samsung håller på sin nya Galaxy S6 som ska ta upp konkurrensen med Apples Iphone 6 och Iphone 6 Plus. Många i branschen hade räknat med att Samsung skulle ta tillfället i akt att visa upp den nya mobilen när man bjöd in till ett av sina Unpacked-events dagen innan CES-mässan öppnar för besökare.

Men därav blev intet. Istället fokuserade Samsung på sina nya tv-apparater. Som enligt det koreanska företaget ska ha en oslagbar bildkvalitet. Men det säger å andra sidan Sony och LG också. Bland andra.

Slåss om att vara bäst

Den nya tv-tekniken 4K med ännu bättre bild än full-hd som många tittare börjat vänja sig vid i dag kommer med stormsteg under 2015. Förra årets lanseringar var dyra och inte så bra på att hantera vanliga tv-sändningar med lägre bildkvalitet. Och eftersom distributionen av 4K-tv dröjer har tillverkarna istället sett till att bli bättre på att skala upp bilden så att den blir ”nästan 4K”.

Samsung. LG och Sony slåss om att vara bäst på just det. På en mässa med tillrättalagda demofilmer är det svårt att utse en vinnare. Men däremot kan man konstatera att de generellt blivit bättre på att skala upp innehållet så att köpare av 4K-apparater får större glädje av sin investering.

Priserna faller

Dessutom ser det ut som om priserna kommer att falla något, vilket kan locka fler att byta ut den befintliga platta tv:n hemma.

Samsung har också varit med att dra igång en samarbetsgrupp med andra tv-tillverkare och olika företag i filmbranschen som Sony, Panasonic och Sharp samt innehållsleverantörer som Disney, Fox, Warner Bros., Netflix, DirecTV, Dolby och Technicolor. Målet med samarbetet är att öka mängden 4K-innehåll så att köparna av de nya skärmarna ska få ett bredare urval av innehåll som är anpassat för den nya tekniken.

1,4 miljarder i intäkter

På tisdagskvällen svensk tid öppnar CES-mässan för besökare. Man räknar med över 150 000 besökare varav 30 000 från andra länder än USA. För staden Las Vegas är mässan värd guld.

Enligt beräkningar som presenterats av den lokala tv-kanalen Fox5 kommer mässan att generera intäkter på motsvarande 1,4 miljarder kronor under de fyra dagar den har öppet.