Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Succésiffror för Aftonbladet Morgon

Publicerad 2015-01-29

”Det är helt unikt”

Vilken succé!

Aftonbladet Morgon har på kort tid överträffat alla förväntningar – och nu siktar man ännu högre.

– Det är helt unikt att vi så fort hittat en ton som fångar tittarna på det här sättet, säger programchef Lotta Folcker.

Trots att Aftonbladet Morgon bara varit igång sedan november, så har det blivit det självklara valet för många morgonpigga.

De förväntade siffrorna har slagits med råge.

– Det är en total succé. Vi har i genomsnitt 280 000 startade strömmar per program. Vi hade räknat med 100 000, säger Lotta Folcker.

Succésiffrorna är ett kvitto på att tittarna har tagit programmet till sig och att vi ligger rätt innehållsmässigt, säger Lotta Folcker.

– Vi märker också att trycket är hårt utifrån. Många hör av sig och vill vara med.

– Framgångarna för satsningen är extra kul eftersom vi har två sponsorer av programmet, nämligen Arla och Svenska Postkodlotteriet, säger Joakim Flodin, försäljningsdirektör på Aftonbladet.

"Vi har Sveriges tyngsta profiler"

Karin Magnusson, Maria Bjaring och Claes Åkesson delar på programledarskapet och alla framhåller också den personliga tonen som ett framgångsrecept.

– Vi ligger väldigt mycket i nyhetsflödet men har en ganska respektlös och personlig ton, det är uppenbarligen något tittarna gillar och det känns väldigt roligt, säger Karin Magnusson.

– Vårt tempo och att vi ständigt är redo för nya uppdateringar i nyhetsflödet är två viktiga beståndsdelar till Aftonbladet Morgons framgång, berättar Claes Åkesson.

– Det är fantastiskt att vi på så kort tid nått så här långt. Vi har visat att en kvällstidning kan göra morgon-tv - på webben. Men vi är inte nöjda. Tillsammans med de andra redaktionerna ska vi fortsätta ge tittarna den bästa journalistiken, på alla områden, säger Maria Bjaring.

Tittarna känner också igen Aftonbladets mest långlivade program "Oj, vilken vecka", som sänds varje fredag i Aftonbladet Morgon med Lena Mellin, Oisin Cantwell och Robert Laul och nöjesprogrammet OMG News med Tobias Ek och Helena Trus.

– På Aftonbladet har vi Sveriges tyngsta profiler inom alla ämnen och det är dem vi vill lyfta fram i det här programmet, säger Karin Magnusson.

Henrik Torehammar till Aftonbladet

Både Lotta Folcker och programledarna vill lyfta fram sidekickarna Henrik Torehammar och Natalia Kazmierska som viktiga för programmets framgång.

– Ja, och därför är vi extra glada att vi nu kunnat värva Henrik till oss på heltid, säger Lotta Folcker.

Henrik Torehammar, som blivit en välkänd radioprofil med program i såväl P3 som P1, har bestämt sig för att pausa radion för att satsa fullt ut på Aftonbladet TV.

– Det är så fantastiska, smarta och roliga människor jag får jobba med och vi har blivit som en liten modern TV-familj. Det är oerhört kul att vara med när ett nytt medie byggs upp och så kul att Aftonbladet verkligen satsar på framtiden!

Även han lyfter fram mixen som det roligaste med programmet.

– Kul att verkligen få göra en kvällstidning i TV-format. Ena stunden är vi i terrorism, andra i hundinstagramkändisar. Jag älskar't!