”Trafiken ska gå bättre i veckan”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-27

Efter 27 000 samtal lovar Västtrafik att komma i tid

Förra veckans pendelkaos fick rekordmånga resenärer att klaga. I helgen har Västtrafik och Banverket jobbat hårt för att lösa problemen.

– Förhoppningsvis fungerar allt som det ska nu i veckan, säger Jenny Lundin på Västtrafik.

Resenärerna drabbades hårt av förseningar i pendeltågstrafiken förra veckan.

18 000 pendlare mellan Göteborg och Alingsås/Kungsbacka drabbades när flera pendeltåg tvingades ställas in på grund av elbrist.

Lägg där till nya tidtabeller, nya busslinjer och kontant stopp på spårvagnarna.

”Tråkigt när resenärerna drabbas”

Det som var tänkt som förbättringar skapade i stället problem för tiotusentals resenärer.

– Ja, det har varit en informationsintensiv vecka. Vi önskar inget hellre än att allt ska fungera och det är alltid tråkigt när resenärerna drabbas, säger Jenny Lundin, informationschef på Västtrafik.

Men enligt både Västtrafik och Banverket ska problemen nu vara omhändertagna och lösta. Hos Västtrafiks kundtjänst tog man i förra veckan emot närmare 27 000 samtal från resenärer, det är cirka 6 000 fler samtal än en normal höstvecka.

”Vill ha ersättning”

– Många har frågat om de inställda tågen och bett om hjälp med att planera resan. Några är naturligtvis upprörda och vill ha ersättning, säger Lundin.

De trasiga omriktare i Olskroken och Alingsås som orsakade elbrist och tvingade pendeltågen att ställa in, reparerades under slutet på förra veckan och ska nu fungera normalt.

– Pendeltågen drar mest ström så det ger mest effekt att dra in dem. För att det inte ska hända igen har vi köpt in en ytterligare omriktare som vi tar i bruk i vinter, säger Kent Nilsson, elchef på Banverket.