Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Dödssimulator visar att livet tar slut

Publicerad 2014-08-13

Undrar du hur det kommer att kännas när du dör?

Snart kan du resa till Kina och testa.

Nu finns ett spel som sägs kunna ta livet av oss utan att vi dör. I september öppnar "Samadhi – 4D Experience of Death" i Shanghai.

Upplevelsen går ut på att klara olika utmaningar för att ta sig ur ett rum, men oavsett om du vinner eller förlorar slutar det alltid på samma sätt.

– Vinnaren måste också dö förstås. Alla kommer att dö till sist, oavsett vad de har genomlevt, säger en av grundarna Ding Rui enligt CNN.

Med hjälp av de dramatiska specialeffekterna har skaparna inte försökt ge spelarna en nära-döden-upplevelse, utan en dödenupplevelse.

Tävlaren blir lagd på ett rullande band och "kremerad" – precis som vi alla i slutändan ska dö.

Det rullande bandet tar dig i genom en brännugn och med hjälp av varmluft och ljusprojektioner skapas en "autentisk upplevelse av att brännas".

Provade äkta kremering

Efter "kremeringen" slutar upplevelsen i fosterställning inuti ett mörkt livmoderliknande uttrymme, som symboliserar återfödelse.

För att känna in upplevelsen av att kremeras åkte Ding Rui och hans kompanjon Huang Wei-ping till ett krematorium och bad om att få åka igenom brännugnen, givetvis med elden avslagen.

– Det blev riktigt varmt. Jag kunde inte andas och trodde att mitt liv var över, säger Huang enligt CNN.

Behöver förstå döden

Varför vill man testa hur det är att dö? Enligt Ding och Huang är det för att folk ska inse sin dödlighet och göra bättre val i livet.

De skapade spelet som en del av en organisation som ger stöd åt döende patienter på ett onkologiskt sjukhus.

När de jobbade som frivilliga där upptäckte de att många människor vägrade konfronteras med döden in i det sista. Anhöriga ljög ofta för att de vägrade inse att döden kommer, och det var enligt Ding den sorgligaste delen av jobbet.

– Vi saknar förståelse för döden och rädslan kan bli så överväldigande, säger han enligt CNN.

För att starta projektet lyckades de på tre månader samla in nästan en halv miljon kronor på nätet. Många kineser är tydligen nyfikna på döden, tror Huang.