Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Färjeolyckan: Vad hände?

Publicerad 2024-04-29

Två personer dog efter att ha kört av en färja utanför Norrtälje.

En mycket ovanlig olycka enligt Trafikverket som är ansvariga för färjan. Nu har händelsen anmälts till Haverikommissionen.

– Det är stora frågetecken även för oss, säger Bengt Olsson vid Trafikverket.

Under söndagskvällen pågick en stor räddningsinsats.

En bil körde av färjan och hamnade i vattnet i Furusund utanför Norrtälje.

Först 50 minuter senare hittades två personer, en man och en kvinna i 75-årsåldern, båda döda.

Poliser på plats efter olyckan i Furusund.

Trafikverket: ”Stora frågetecken”

Den gula bilfärjan Merkurius åker en gång i halvtimmen varje dag mellan Furusund och Yxlan i Stockholms skärgård.

Färjeledens längd är 600 meter och överfartstiden endast fyra minuter.

Enligt Trafikverket som äger bilfärjan har det aldrig tidigare skett några olyckor ombord.

– Det är stora frågetecken även för oss. Vi kan inte se något som är kopplat till färjan, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Färjan trafikerar leden en gång i halvtimmen varje dag.

Grinden ska kunna forceras

Bengt Olsson förklarar att grindarna på färjan är konstruerade för att ge vika om ”ordentligt med kraft” kör emot dem.

– Det är en säkerhetsåtgärd om man till exempel behöver köra i land och grindarna inte öppnar. De flesta bilar har kraften i sina motorer att kunna forcera en sådan, säger han.

Enligt Bengt Olsson finns det också ljusregleringar och markeringar i vägen på färjan som talar om när och vilken fil man får köra på samt var man behöver stanna.

– Det finns instruktioner hela vägen och om man märker att någon inte följer markeringarna så ropar man ut det i ett högtalarsystemet. Fokus ligger på att titta på de som kör på färjan, säger han och fortsätter:

– Sedan ligger man och trycker färjan mot land med hjälp av motorer så att det inte sker något när det kommer tyngd på färjan.

Trafikverket kommer att genomföra en egen utredning av olyckan, uppger Fredrik Almlöv, teknik och miljöchef på färjerederiet.

Grinden är byggd så att den ska kunna ge vika för tryck.

Polisen: Håller förhör

Enligt polisen är det oklart varför bilen körde genom grindarna på söndagseftermiddagen.

– Vi ska hålla förhör med vittnen och kapten för att höra om någon sett något, sa polisens presstalesperson Mats Eriksson på söndagskvällen.

De har nu anmält händelsen till Statens Haverikommission (SHK).

– Vi håller på att hantera ärendet. Men vi har inte formellt beslutat om vi ska göra en fullständig utredning utan bedömer nu de uppgifter vi samlat in, säger utredaren Kristina Börjevik Kovaniemi på SHK.

Under dagen kommer Haverikommissionen ta sig ut till olycksplatsen för en undersökning.