Moderna pirater hotar sjöfarten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-03

Malackasundet, Sydkinesiska sjön och afrikanska kusten farligast

piratbyte. Moderna pirater gör tillvaron osäker för handelsfartyg i Malackasundet, Sydkinesiska sjön och utmed Afrikas kuster.

Piraterna i världens farligaste vatten blir allt fler och allt våldsammare.

Säkerhetsexperternas mardröm är att organiserade sjörövare ska öka kontakterna med terrornätverk.

Piratattackerna har mer än tredubblats det senaste decenniet. Rekordåret 2003 rapporterades 445 attacker mot handelsfartyg. De farligaste vattnen är det ökända Malackasundet, Sydkinesiska sjön samt vissa kustavsnitt i Väst- och Östafrika. Antalet dödliga piratattacker stiger, enligt det internationella sjöfartsorganet IMB. Minst 30 sjömän dödades förra året vid fartygskapningar och rån. Mångdubbelt fler misshandlades, kidnappades eller anmäldes försvunna.

– Hänsynslösheten har blivit större. Det är syndikat som styr, det är man väl överens om. Men piraterna själva är ofta fattiga sjömän eller fiskare. I takt med svårare ekonomiska villkor blir de väl mer desperata. Och de blir allt tyngre beväpnade, säger Lennart Johnsson på sjömännens fackförbund Seko Sjöfart.

Änterhakar

De moderna sjörövarna slår ofta till nattetid från små snabba båtar. De äntrar fartygen med hjälp av hakar och rep likt sina ögonlappsförsedda föregångare. Men forna dagars kroksablar är utbytta mot automatvapen och raketgevär.

Förutom simpla båtrån sker också mycket välorganiserade attacker. En ökad tendens de senaste åren är att piraterna kapar hela fartyg, byter namn på dem och kidnappar eller mördar besättningen. Det är också vanligt att ligor på upp till 15 personer klättrar ombord på lastfartyg, pekar ut exakt vilka containrar de vill öppna och snabbt försvinner med bytet.

– De visar sig ha samarbeten med hamn- och tullmyndigheter. Framför allt i Indonesien förekommer sånt, säger Lennart Johnsson.

Mörkertal

Pål Jonson, analytiker på FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) har besökt kollegor i Singapore och Indonesien. Han talar om en ökad oro för att terrornätverken fått upp ögonen för möjligheter till terror och annan brottslighet till sjöss.

– Det finns indikationer på att indonesiska Jeemah Islamiyah använder sjöröveri för att finansiera sin verksamhet. De ska också ha planerat attentat mot oljefartyg för att skapa kaos i Malackasundet, säger Pål Jonson.

Piratstatistiken är dessutom otillräcklig, anser han. Många rederier struntar i att anmäla för att undvika höjda försäkringspremier och tidskrävande utredningar.

Norrmän attackerade

Få svenskflaggade fartyg trafikerar de farligaste vattnen och de förekommer sällan i statistiken. Däremot har fem norska fartyg angripits bara i år. Sveriges Redareförening ger särskilda piratrekommendationer till svenska skeppare. Tänd strålkastare längs fartygssidan, håll utkik och öka farten, är några av de handfasta piratråden. Det förekommer också vattenkanoner för att kunna mota bort inkräktare.

– Men när de väl kommit ombord är rekommendationen att barrikadera sig och inte spela Allan, säger Jan Ifwarsson, säkerhetsansvarig på Sveriges Redareförening.

Läs också

Fakta: Svenskar i piratattacker

Nils Åkesson/TT