Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Experter varnar för Facebookaktien

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2012-05-14

”Det är som att köpa mjölk för 100 kronor litern”

På fredag tar Facebook klivet in på börsen.

Redan nu är trycket på aktien superhögt – men svenska experter varnar för den.

– Fortsätt använd Facebook, men köp inte aktien, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

Efter flera år av spekulationer väntas Facebook ta klivet in på Nasdaq OMX på fredag.

Företaget värderas till hisnande 96 miljarder dollar – drygt 660 miljarder kronor. Och trycket på att köpa aktier i företaget är enormt. Redan i fredags kom uppgifter om att det fanns fler köpare än antalet aktier.
Sammanlagt släpps 337,4 miljoner aktier till allmänheten.

"Köp inte"

Men trots uppmärksamheten kring Facebook-aktien varnar svenska experter för att ens komma i närheten av den.

– För en Facebookaktie får du cirka tre Volvoaktier, det säger lite om hur kraftigt övervärderat Facebook är. Att köpa en Facebookaktie kan jämföras med att köpa en liter mjölk för 100 kronor, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.
Problemet, enligt Hemberg, är att Facebook än så länge inte tjänar några pengar, och man har inte lyckats presentera någon plan för hur man ska göra det.
Men trots det tror han att aktiens värde kommer att stiga de första dagarna.

– Det finns fonder som investerar i alla stora bolag, och de kommer även tvingas att investera i Facebook vilket gör att värdet går upp. Men det intressanta är vad som händer om två månader eller ett halvår. Om Facebook inte har någon hemlig låda att plocka fram då kommer aktien att sjunka snabbt.

Unga investerar

De flesta privatsparare som kommer att investera i aktien är i åldern 20-40 år. Det är ett stort problem för aktiehandeln, enligt Hemberg.

– De lägger in sina pengar i Facebook och tror att det kommer att gå jättebra, och när de förlorar pengar kommer de dra sig för att återvända till aktiehandeln. Det drabbar aktiehandeln som helhet.

Även Håkan Selg, forskare på institutionen för informationsteknologi på Uppsala universitet, säger att Facebook att övervärderat.

– Det är svårt att värdera den här typen av bolag eftersom de är helt nya och vi har ingen erfarenhet om hur bra de kan gå. Facebook är helt beroende av annonsörerna för att tjäna pengar, och än så länge har man inte lyckats förklara varför annonsörerna ska välja Facebook framför andra, säger han.

Följ ämnen i artikeln