Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Så luras du på rea-priset

Publicerad 2011-12-26

Varorna slut på några timmar: ’Det här är de nya bilskojarna’

Här köar de – för varor som inte finns.

Elektronikjättarna hårdlanserade tv-apparater – som var slut bara timmar efter att mellandagsrean startat.

– Det här är de nya bilskojarna, säger Thomas Larsson, som köpte en Ipad – utan rabatt.

Aftonbladet besökte i går Elgiganten, Media Markt, och Expert vid Kungens kurva i Stockholm. Varuhusen är bland de största i Sverige hos respektive kedja.

I går hade butikernas reklamblad en sak gemensamt: Varorna som prydde framsidan var slutsålda redan under förmiddagen.

Media Markt lockade med en 50-tums tv från LG för 3 990 kronor som huvudnummer. Varuhuset öppnade åtta på morgonen, och när Aftonbladet kommer dit strax efter lunch är tv:n slutsåld sedan länge.

– Vi hade 100 ex. De gick direkt. Vi hade kö ända till väggen där borta, säger en manlig säljare och pekar mot vitvarorna 50 meter bort.

I stället rekommenderar han att vi köper en annan LG-tv av samma storlek, som är 2 000 kronor dyrare.

– Den där borde du ta. Den är dyrare men bättre, säger han.

Även en dator med hög prestanda för 4 000 kronor tog slut redan minuter in på rean, enligt en annan säljare.

– Den går att beställa, men vi vet inte när den kommer, säger han.

”Otroligt mycket folk”

Samma visa upprepas på Elgiganten. Deras reklamblad pryds av en 40-tums tv från Philips.

– Tyvärr, vi hade 100 stycken, men de rök i morse. Det var otroligt mycket folk här. Jag vet inte när vi får in nya, säger en kvinnlig säljare.

Även Expert lockade sina kunder med en billig platt-tv. Samma sak där: den var slut när Aftonbladet besökte butiken.

Förnekar lockpriser

Flera kunder som Aftonbladet pratar med känner sig lurade efter att hyllor med reavaror gapat tomma. Thomas Larsson från Stockholm tror att reaprodukterna är till för att locka in folk i butikerna. Han och hans familj hittar till slut en Ipad – i en butik som inte har den rabatterad.

– Det här bekräftar våra misstankar om att de har några få reavaror och får folk att köpa annat, säger Thomas Larsson.

Elgiganten beklagar att tv-apparaterna i deras kampanj har tagit slut.

– Vi hade extremt mycket kunder, och dessutom fick vi inte in hela leveransen. Vi hade en ersättnings-tv med samma prestanda och för samma pris som tyvärr också tog slut, säger Jessica Wallin, pressansvarig på Elgiganten.

Hon förnekar att kedjan kör med lockpriser i mellandagsrean:

– Vi skulle förlora på det eftersom vi vill sälja så mycket som möjligt. Dessutom skulle kunderna bli arga.

”Tveksam metod”

Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson tycker att butikerna borde informera om att antalet kampanjvaror är begränsade.

– Denna tveksamma marknadsföring skulle kunna vara på gränsen till vilseledande. I vart fall tycker jag det är en tveksam metod som på sikt skadar butikskedjornas förtroende, säger han.

Aftonbladet har förgäves sökt företrädare för Expert och Media Markt för en kommentar.

Före rean - och på rean 11 december 2011 var priset 5495 kronor. I går, på mellandagsrean, var priset 6195 kronor.

700 kr dyrare – på rean

Fotot avslöjade prisskillnaden.

– Det känns som en bluff, säger Klas Forén.

Han upptäckte att kylen som han varit intresserad av plötsligt hade blivit flera hundralappar dyrare under Elgigantens rea.

Klas Forén från Borås var på jakt efter kyl och frys eftersom hans hade gått sönder.

Klas Florén.

Han hittade en på Elgiganten av märket High point.

– Den såg intressant ut och var billig så jag tog en bild för att inte glömma bort modellen.

två veckor senare hade Klas Forén ännu inte slagit till. Han bestämde sig för att se om kylen han fotograferade fanns kvar under mellandagsrean – fast till ett lägre pris. Det visade sig vara tvärt om.

– Det var irriterande så klart. Det känns som en bluff, säger han.

Jessica Wallin, pressansvarig på Elgiganten:

– Den här prissättningen beror antingen på ett misstag eller den lokala konkurrensen. Ibland matchar vi upp priser tillfälligt lokalt för att möta konkurrens. Det kan också vara så att det låga första priset kom i en kampanj som tog slut.