Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Expert: Var en kamp i cockpit

Uppdaterad 2014-03-31 | Publicerad 2014-03-27

Nya satellitbilder ska lösa gåtan

Piloterna som styrde MH370 kan ha försökt ­rädda alla ombord.

Eller med flit försökt att störta det.

- Jag tror att en kamp ­utspelade sig i cockpit. ­Antingen man mot man, ­eller mot krafterna och ­elementen, säger Roger Handeland, ordförande för norska fackförbundet för flygtekniker (NFO).

Medan sökarbetet efter vraket från Malaysia Air­lines pågår i Indiska oceanen kvarstår frågan vad som hänt planet.

Inga svar har ännu presenterats - men i går kan de ha kommit närmare lösningen.

I vattnen utanför Perth har franska satelliter upptäckt 122 vita objekt och hoppet stiger nu om att ­resterna från MH370 äntligen har hittats.

En del av objekten som hittats på de franska bilderna uppges vara uppåt en meter långa, andra är så långa som 23 meter.

Om vrakdelar från planet identifieras ökar sannolikheten att hitta svarta lådan, där piloternas samtal och teknisk data gömmer sig.

Men innan dess kan ut­redare och anhöriga bara gissa.

Två olika teorier

Två teorier dominerar.

Den första är att planet drabbades av något tekniskt problem eller en brand ombord. Och att piloterna ­Zaharie Ahmed Shah och Fariq Abdul Hamid försökte rädda passagerarna.

Den andra: Att någon av dem, eller någon annan ombord, tog kontrollen över flyget och ändrade dess kurs.

Och på så vis tog med sig alla de 239 personerna ombord in i döden.

Svaret: kortslutning

Roger Handeland, ord­förande för norska fack­förbundet för flygtekniker (NFO), menar att det troligtvis var en kortslutning eller en brand ombord som startade en katastrofal rad av händelser som slutligen ledde planet ner mot vattnet.

- Vi måste komma i håg att en kortslutning innebär strömavbrott, och då ser det ut som att systemen stängs av, säger han till tidningen Verldens Gang.

Flera medierapporter ­pekar på att MH370 steg kraftigt i höjd för att sedan rasa igen efter att planet försvunnit från radarn.

- Motorerna är slutna och fortsätter att fungera om flyget tappar andra system. Planet kan styras enbart med hjälp av motorerna och kan därför fortsätta att ­flyga tills bränslet tar slut, ­säger Roger Handeland.

Precis som vid en grekisk flygkrasch 2005.

”Gräsligt exempel”

Lufttrycket på planet från det cypriotiska flygbolaget Helios sjönk och piloterna tuppade troligtvis av.

Därefter cirkulerade ­planet på autopilot över Aten innan bränslet tog slut och det kraschade in i en bergvägg.

- Jag ser flera möjliga ­paralleller till Heliosolyckan. Det är ett gräsligt exempel på hur det kan gå, säger Handeland.

Han menar att ett liknande mardrömsscenario kan ha inträffat på MH370.

”Kan ha varit vid liv”

Men ingen vet och att MH370 försvann som resultat av en medveten handling kan inte uteslutas.

- Jag tror att en kamp ­utspelade sig i cockpit. ­Antingen man mot man, ­eller mot krafterna och ­elementen. Det är därför som flygplanet uppträtt så konstigt innan det planade ut, säger Handeland.

Oavsett vilken av teorierna som stämmer kan passagerarna ombord ha blivit gisslan på det dödsdömda flyget i upp till sju timmar. Efter det skulle planet ha störtat när bränslet tog slut.

Dörren till en modern cockpit är så säker att den tål handgranatexplosioner och passagerarna har inte en chans att ta sig in.

- Det är skräckscenariot. Om det inte varit läckage i skrovet, kan passagerarna ha varit vid liv och vid medvetande tills planet störtade, säger Roger Handelan.