Nu slår sig Ikea in på ölmarknaden
Publicerad 2012-07-19
Men svenskarna får vänta på maltbryggden
Ikeafamiljen har fått tillökning.
Under sommaren har möbeljätten lanserat två egna öl, ett ljust och ett mörkt.
Men i Sverige finns ölen ännu inte till försäljning.
– Vi jobbar på det, Sverige är ju ett av flera länder med striktare alkohollagar, säger Ikeas informationschef Ivana Flygare.
"Öl lager ljus" och "Öl lager mörk", där har du namnen på de två senaste tillskotten i Ikeafamiljen.
De båda ölen, som tagits fram av Krönleins bryggeri i Halmstad, har stegvis lanserats i möbeljättens varuhus under sommaren.
Men i Sverige finns de ännu inte till försäljning, på grund av den hårdare alkohollagstiftningen.
– Sverige är ju ett av flera länder med striktare alkohollagar, men vi hoppas kunna erbjuda våra kunder ölen som måltidsdryck i våra restauranger.
Endast egna varumärken
Öllanseringen är ett steg i Ikeas "Swedish food market"-satsning, som påbörjades 2006, och går ut på att företaget endast ska ha egna varumärken i butiken.
Sedan tidigare säljer företaget bland annat svenska köttbullar, gravad lax och lingonsylt.
– Vårt mål är att endast ha egna varumärken i våra matbutiker, och det här ett steg i den satsningen, säger Ivana Flygare.
Båda ölsorterna har en alkoholhalt på 4,7 procent, och företaget har ännu inte bestämt huruvida man skall försöka ta fram en variant med 3,5 procent, för att kunna sälja ölen i de svenska varuhusen, eller inte.
– Det är ingenting jag har hört något om, så det är för tidigt att säga. Nu är vårt främsta mål att kunna erbjuda båda ölen som måltidsdryck i våra restauranger , säger Ivana Flygare.