Nya siffror: Vi är störst!
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-02
Chefredaktör Jan Helin: Därför behåller vi vår förstaposition
Aftonbladet är störst – enligt samtliga mätningar.
Aftonbladet är Sveriges mest köpta och lästa dagstidning.
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla i mobilen.
Och Aftonbladet.se är Sveriges största sajt.
Nya siffror från mediebranschens tre stora mätinstitut Sifo, Tidningsstatistik och KIA lämnar inget tvivel om vilken tidning som är störst i Sverige.
Aftonbladets journalistik når var tredje svensk i åldern 15 –79 år varje dag!
Aftonbladet har under våren sålt cirka 65 000 till 70 000 fler tidningar än närmsta konkurrenten Expressen per utgivningsdag. Jämfört med förra året tappar dock båda tidningar i upplaga.
Klassiskt knep
Gapet i upplaga mellan tidningarna har ökat mellan januari och mars till Aftonbladets fördel.
Hur det ser ut i april och maj vet vi inte ännu. Expressen har valt att inte redovisa sina siffror för april och maj. Att mörka sina siffror i väntan på marknadsledaren och i stället slå upp enskildheter i olika undersökningar är ett klassiskt knep för att försöka skaffa sig informationsövertag.
För att undvika att vilseleda läsare och kunder redovisar Aftonbladet numera alltid siffror över såväl upplaga, webbtrafik och räckvidd samlat.
I slutet på förra veckan kom nya räckviddssiffror för nätet.
Världsunik framgång
På nätet har antalet webbläsare på Aftonbladet.se ökat stadigt hela våren jämfört med förra året. Rekordet tog vi vecka 23 med svindlande 4 553 539 unika webbläsare. Närmsta konkurrenten Expressen hade samma vecka 1 992 682 unika webbläsare. Ett gap på över 2,5 miljoner.
Aftonbladets dominans på webben saknar motstycke i världen, utom i Norge där vår systertidning VG Nett har samma ställning.
I mobilen slog vi förra veckan rekord med över 200 000 unika besökare enligt KIA. Expressen redovisar inte sina siffror i mobilen.
Något förbryllande mot bakgrund av detta är räckviddssiffrorna vad gäller papperstidningarna. Räckvidd är ett mått på hur många som säger att de läser tidningarna.
Enligt Sifos mätning som används av branschen, Orvesto Konsument, har Aftonbladet varje vardag 131 000 fler läsare än Expressen under perioden januari-april.
Enligt en ny mätmetod, Orvesto Dag, har Aftonbladet plötsligt bara 6 000 läsare fler än Expressen en genomsnittlig dag i maj månad. På lördagar, söndagar och måndagar skulle Expressen ha fler läsare än Aftonbladet enligt samma mätning.
Detta trots att Aftonbladet säljer mellan 40 000-50 000 tidningar fler än Expressen på söndagar.
Fler personer skulle alltså läsa tidningen Expressen trots att färre köper den.
På den grunden gick Expressen i går ut i en stort uppslagen artikel och påstod att Expressen nu är störst på helgerna.
Drar ifrån
Stödet för det påståendet är en beräkningsmetod för att kalibrera olika mätningar som slog väl ut för Expressen i maj.
I juni slår samma beräkning åt andra hållet så att Aftonbladet åter har cirka 100 000 läsare fler än Expressen enligt Sifo som genomför mätningarna.
Mats Lindén, research director på Sifo, kommenterar det så här:
– Det är två saker som bidragit till Expressens höga räckvidder i Orvesto dag i maj. Dels är den dagliga mätningen nivåkopplad till Orvesto Konsument på ett sätt som kan ha gynnat Expressen under maj månad, säger han.
– Det andra är en kalendereffekt i maj med fem lördagar och fem söndagar, vilka är veckodagar då Expressen vanligtvis har en större publik än genomsnittsdagen och ligger närmare Aftonbladet.
– Under juni månad så långt det är mätt hittills har Aftonbladet åter ett räckviddsövertag på cirka 100 000 läsare, säger Mats Lindén.