Trängselavgift i Göteborg
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-10
15 kronor per dag
Göteborg behöver en ny älvförbindelse och en ny järnvägstunnel.
Men miljarder saknas.
Lösningen: en ny trängselavgift.
Enligt förslaget kommer det att kosta femton kronor om dagen för bilister att ta sig in i Göteborg, skriver Göteborgs-Posten. För dagliga bilpendlare innebär det en kostnad på drygt 3 000 kronor per år.
Avgiften ska bara tas vid inresa till staden mellan 06.00 och 18.00 – och inte på vägen ut, i motsats till systemet i Stockholm. I övrigt får Göteborg förmodligen samma system som i Stockholm, där bilen registreras när den passerar. Betalningarna kommer sedan hem till bilägaren månadsvis via fakturor.
– Vi måste utnyttja erfarenheterna från Stockholm trots att förhållandena i Göteborg är annorlunda. Nyckelfrågan blir var vi ska placera stationerna och om vi behöver en zonindelning, säger Hans Rode vid Vägverket, som leder utredningen om trängselskatter i Göteborg, till Göteborgs-Posten.
Bättre kollektivtrafik
Enligt trafikkontorets mätningar så kommer avgiften på 25 år att betala de 12,6 miljarder som man behöver för att bygga den nya järnvägstunneln Västlänken, en ny älvtunnel – men också en utbyggd kollektivtrafik i Göteborgsregionen.
– Ett trängselskattsystem måste ha en kostnadsnivå så att man antingen tycker det är ok att betala avgifterna eller i stället väljer att åka kollektivt, säger Hans Rode till Göteborgs-Posten.
Vägverket ska presentera en stomme till betalsystem vid månadsskiftet september-oktober, men själva trängselavgiften beräknas inte vara igång förrän 2011.