Historien om boo.com i två versioner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-10

Två år efter Boo.coms uppgång och fall kommer två böcker ut – med två versioner av bakgrunden till över hur en miljard kunde försvinna i tron på att internet skulle förändra världen.

omskrivna Boo.coms grundare Kajsa Leander och Ernst Malmsten.

1999 startade tre unga svenskar Boo.com som skulle sälja exklusiva sportkläder över nätet: Kajsa Leander, Ernst Malmsten och Patrik Hedelin.

Paret Leander/Malmsten var då kända för andra djärva projekt: en poesifestival i New York, företaget Bokus som sålde böcker över nätet, och förlaget Leander Malmsten som gick omkull.

I Boo.com satsade investerare (bland andra anrika J P Morgan) miljardbelopp, kontor startades i sex huvudstäder, 400 personer anställdes.

Men projektet växte för fort, man hade underskattat de tekniska svårigheterna, starten försenades ett halvår. De skulle ha sålt för en miljard första året - det blev 35 miljoner på ett halvår.

Efter ett år var pengarna slut och Boo.com föll i maj 2000 - den första och mest spektakulära av alla IT-bubblor som skulle komma att spricka.

Grundarna är nu i fejd med varandra. Två böcker har kommit ut inom kort tid, med två versioner av händelseförloppet.

Den ena, "boo.com och IT-bubblan som sprack", är skriven av journalisten Gunnar Lindstedt (bokförlaget DN). Patrik Hedelin (som anser sig utmanövrerad av Malmsten/ Leander) beskriver här Boo.com som en hysteri skapad av uppblåsta pr-kampanjer. Bilden av Malmsten/Leander är att de var vårdslösa med utgifterna men mästerliga på att dupera finansiärer.

Den andra boken, "boo hoo, a dot.com story from concept to catastrophe" släpps i helgen i Sverige. Ernst Malmsten har i samarbete med brittiska journalisten Erik Portanger skrivit sin version av den korta och överhettade epok då världens finansiärer lät sig fångas av tron att internet skulle förändra världen.

Kompisarna Malmsten/Leander anser att Lindstedts bok är okritisk och ensidig och överväger en stämning.

ANNONS