Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

SD fortsatt störst på sociala medier inför valet

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2024-06-08

Sverigedemokraterna dominerar bland riksdagspartierna när det gäller engagemang på Tiktok, Facebook och Instagram.

Med en stor följarskara, många publiceringar och ett stort engagemang fortsätter Sverigedemokraterna att vara i en klass för sig på sociala medier inför årets EU-val, visar en färsk kartläggning.

Medieanalysföretaget Infomedia har tillsammans med Talkwalker undersökt partiernas inlägg, följare och tillväxt på Facebook, Instagram, X och Tiktok mellan 1 april och 29 maj i år. Kartläggningen gäller partiernas offentliga konton.

– Det som sticker ut är verkligen Sverigedemokraterna, engagemanget är ju enormt. Uppenbarligen har de ett gäng dedikerade följare, säger medieanalytikern Elsa Prigorowsky.

”Provokativ stil”

Det är mindre resurskrävande att ge sig ut på sociala medier än att knacka dörr eller ringa väljare, vilket gör plattformarna viktiga för främst mindre partier.

SD har flest följare på de flesta plattformarna, tillhör de som publicerar mest och får överlägset mest engagemang, det vill säga reaktioner på inlägg. På Facebook har SD 345 000 följare, betydligt mer än tvåan Socialdemokraterna (244 000). SD:s 148 inlägg under perioden fick drygt 830 000 engagemang, där S:s 110 inlägg fick knappt 158 000 engagemang.

Det finns ett samband mellan en populistisk stil och högt engagemang, enligt Mattias Ekman, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Torra, sakpolitiska inlägg har svårare att få spridning än känsloladdade inlägg.

– Den provokativa stil som vi kan se Sverigedemokraterna nyttja i högre utsträckning än andra partier i Sverige skapar också mer engagemang, säger han.

Engagemang kan också vara negativt, att inlägg möts av kritiska kommentarer.

– Man ska vara väldigt försiktig med att tro att engagemang i sociala medier går att växla in till väljarstöd

Börjar experimentera

SD har sedan tidigare arbetat med humor, satir och underhållning. Andra partier har börjat experimentera med nya format för politisk kommunikation.

– Dels för att stå ut ur mängden och skapa uppmärksamhet, dels för att nå specifika väljargrupper som inte är lika mottagliga för konventionella politiska budskap, säger Ekman.

Facebook, Instagram och Youtube fortsätter att vara viktiga för partierna. Men det är bara på Tiktok det sker någon egentlig tillväxt, enligt kartläggningen.

– Jag tror att Tiktok kommer att bli viktigare för att man kan nå helt andra väljardemografier där, alltså unga väljare och det som brukar kallas för emerging voters, sådana som inte kanske ens får rösta i kommande val men som kanske börjar forma en politisk uppfattning, säger Ekman.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln