Hundratals ungdomar köar i Stockholm
Publicerad 2023-11-11
Hundratals unga köade vid Sergels torg i Stockholm i väntan på en butiksöppning under lördagsmorgonen.
– Vi har varit här hela natten, säger Lilly, 20.
Vid öppning blev det kaos.
Kön sträckte sig från Drottninggatan runt Sergels torg, ända bort till Gallerians entré. Många i kön hade varit på plats sedan sent i går kväll och övernattat på plats i kön.
En av dem är Lilly Levin Jansson, 20, som köade sedan klockan 21.30 på fredagen för att vara en av de första att komma in och få en presentpåse från sminkbutiken. Hon beskriver stämningen i kön som ”skitbra”.
– Vi har varit här hela natten och umgåtts med alla, lärt känna nya människor, spelat kort och sovit kanske tio minuter, säger hon och fortsätter:
– Men det har varit en del kaos i natt. Flera personer blev nedtrampade och det var några som smällde raketer in i kön, säger hon.
Polisen är medvetna om den stora folksamlingen.
– Vi får ser hur det utvecklar sig, men det är inget polisiärt ärende i nuläget, säger Per Fahlström, presstalesperson på polisen.
Några minuter innan öppning började flera i folksamlingen trycka på mot entrén. Flera vakter beordrade folk att backa.
– Tryck inte på, ropade en vakt med megafon.
Strax efter öppning fick polis rycka in när det uppstod tumult i trängseln, berättar Aftonbladets reporter på plats.
– Det är lite panik och polisen har fått hjälpa en del personer som mår dåligt och är ledsna.
Enligt polisen var det lugnt på platsen strax innan klockan 12.
– Det finns uppgifter om att det blev väldigt trångt på platsen. Vi är där för att se till att det ska gå så smidigt som möjligt. När jag tittar i kamerorna nu verkar det lugnt på platsen, säger Fahlström.
Kedjan ber om ursäkt
Efter lunchtid på lördagen ber skönhetskedjan Lyko om ursäkt för morgonens kaos. I ett inlägg på Tiktok säger vd Richard Lyko att han förstår att många är ”supermissnöjda” och att man haft problem att avgöra vem som varit på plats först.
– Känner du att du var här och inte fick goodie bagen och känner dig jättemissnöjd ska du kontakta vår kundtjänst. Vi ber så mycket om ursäkt, säger han.