Bombardier: SAS bröt mot reglerna
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-07
Gjorde otillåten reparation på olycksplanet
SAS bröt mot reglerna när de bytte en reservdel på olyckplanet i Kastrup i oktober.
Det hävdar den kanadiske flygplansfabrikanten Bombardier.
Enligt danska Politiken ska också fel del ha monterats på landningsstället.
Under hösten har ytterligare två plan av den numera ökända modellen Dash Q-400 tvingats nödlanda.
Båda gångerna har det varit problem med landningsställen.
Nu lägger Bombardier, företaget som äger och tillverkar Dash-planen, över ansvaret för nödlandningen på Kastrup den 27 oktober på SAS, uppger norska VG.
Bröt mot reglerna
Fem dagar före incidenten ska SAS mekaniker ha bytt ut en reservdel i högra landningsstället på planet utan att kontakta Bombardier före bytet. Därmed har SAS brutit mot de regler som finns uppsatta kring alla reparationer av flygplanen.
Enligt danska Politikens nätupplaga ska den del som monterades på det högra landninsstället ha varit avsedd för noshjulet.
Vill inte kommentera
Enligt SAS pressinformatör, Elisabeth Manzi, vill företaget inte kommentera historien utan väljer att invänta haverikommissionens rapport.
Under onsdagen ska EU:s flygsäkerhetsbyrå Easa besluta om huruvida det europeiska flygförbud som flygplansmodellen Dash Q-400 tidigare belagts med ska kvarstå eller ej.
– Oberoende av vad Easa kommer fram till, kommer SAS inte att flyga med Dash-400 något mer. Det beslutet har vi fattat med hänsyn till våra kunder, medarbetare och vårt varumärke, säger Manzi.